تالار گفتگو پرنده نگری و پرنده شناسی

عکاسی حیات وحش و هنر - Photography and Art => عکس پرندگان => نويسنده: اصغر محمدی در ژانویه 09, 2012, 12:41:33 am

عنوان: هدهد
رسال شده توسط: اصغر محمدی در ژانویه 09, 2012, 12:41:33 am
هدهد Eurasian Hoopoe
مکان : نصرآباد ، مشکین شهر
عکاسی روی دست از داخل ماشین

اگزیف :
Camera Model: Canon EOS 7D
Lens: EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Image Date: 2010-08-28
Focal Length: 400mm
Focus Distance: 7.42m
Aperture: f/8.0
Exposure Time: 0.0008 s (1/1250)
ISO equiv: 200
Metering Mode: Partial
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual
White Balance: Auto
Flash Fired: No (enforced)
Software: Adobe Photoshop CS5 Windows
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: Arash Yekdaneh در ژانویه 09, 2012, 09:50:09 am
بسیار زیباست دوست عزیز. چرا کراپ رو اینقدر بسته گرفتی؟ اصلا کراپ شده ؟
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: اصغر محمدی در ژانویه 09, 2012, 04:30:10 pm
با سلام و  سپاس فراوان بابت دقت نظرتان

این عکس کراپ شده و حدودا 1/4 کادر اصلی است.  تصور می کنم بهترین فاصله برای عکاسی از هدهد در 400 میلی متر و با دوربین کراپ دار (1.6) ، حدود 5 متر باشد و چون فاصله ام بیشتر از آن بود برشی از کادر را انتخاب کردم.

البته ایراد دوستان در خصوص علاقمندیم به کراپ زیاد را وارد می دانم لیکن نقطه قوت قابل توجهی در این ثبت (و چند ثبت دیگر از همین پرنده) ندیدم تا در صورت باز کردن کادر، مطلوب تر از کادر انتخابی باشد

کادر عمودی را از آن باب ترجیح دادم که بیشتر خطوط راهنما ، مورب و زاویه دار ند و قصدم ، سوق دادن نگاه بیننده به سمت سر و منقار پرنده بود. حالت پرنده هم به نوعی است که با القای آرامش و سکونی که از کادر افقی می رود قرابت چندانی ندارد (نظر شخصی)

علاوه بر این، جنس محوی پس زمینه در لنز 400-100 ،همانگونه که مستحضرید، مواقعی که فاصله پس زمینه با سوژه کم است ، چندان دلچسب به نظر نمی آید و رنگ پس زمینه همانگونه که در کادر اصلی مشخص است در طرفین کادر ، در هماهنگی با رنگ غالب پرنده و قسمت وسط پس زمینه نیست (هر چند با ویرایش قابل اصلاح است)

البته خطوط افقی نوارهای سیاه وسفید بالها و همچنین خط افقی سنگ و بلندی منقار پرنده می توانست از نقاط قوت برای انتخاب کادر افقی باشد و حتی گزینه سوم : کراپ زیاد به عنوان پرتره ای از سر و گردن پرنده ... البته این موارد بیشتر سلیقه ای است هر چند نظر اکثریت را مهم تر از سلیقه شخصی می دانم

از این موارد که بگذریم جنس سنگ که در سایه پرچینها ، تیره تر از فضای غالب کل کادر است و چون در محدوده فوکوس نیست، نازیباست و ثبت عکس در ساعت سه بعدازظهر شهریور ماه که زمانی ایده آل نیست و همچنین غیبت انگشت و ناخنهای پرنده ، از نقاط ضعف این ثبت است که مورد اخیر علیرغم ثبت چندین عکس از سوژه محقق نشد.

هر چند این عکس با ایده آلها فاصله بسیار دارد اما از آن جهت دوستش دارم که دو هدهد حدود  دوسالی است که به زنگ تفریح روزهای کم پرنده ام، در مسیر بازگشت تبدیل شده اند و گذر دهها باره از کنار محل زیستشان ، منتج به نتیجه شد و توانستم چندین ثبت از نزدیک از این پرنده داشته باشم ... و همین بودن در کنار پرندگان و  قرابت با آنهاست که برایم دلچسب تر از هر تفریح دیگری است .
 
اینها مواردی بود که به ذهنم رسید ... مشتاق شنیدن نظرات ، انتقادات و پیشنهادات دوستان هستم

با تشکر
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: the owl در ژانویه 09, 2012, 07:17:13 pm


کادر عمودی را از آن باب ترجیح دادم که بیشتر خطوط راهنما ، مورب و زاویه دار ند و قصدم ، سوق دادن نگاه بیننده به سمت سر و منقار پرنده بود. حالت پرنده هم به نوعی است که با القای آرامش و سکونی که از کادر افقی می رود قرابت چندانی ندارد (نظر شخصی)

استاد باید بگم به بهترین نحو به مقصودتون رسیدید. کراپ عکس و زاویه ی پرنده طوریه که اولین چیزی که توجه رو جلب میکنه نوع نگاه پرنده و منقار زیباشه. و همونطور که گفتید واقعا آرامش بخش و آرومه در صورتی که اگه کراپ افقی بود یا کمتر کراپ شده بود هرگز این احساس یگانگی با سوژه رو القا نمیکرد:)
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: Pooyan در ژانویه 09, 2012, 08:20:39 pm
سلام اصغر جان و ممنون از توضیحات.
با این همه کادر انتخابی با آن کراپ بسته را خیلی نمی پسندم. همان کادر افقی را بیشتر می پسندم. مثلا چیزی شبیه این

(http://www.irupload.ir/images/674sh4x10duthfy61l3k.jpg)
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: اصغر محمدی در ژانویه 09, 2012, 11:26:43 pm
ضمن تشکر از نظرات آقای یکدانه ، ایمان جان و محسن عزیز ... همان پرنده با کادر افقی و البته با دخل و تصرف در طبیعت :

عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: Alireza Hashemi در ژانویه 09, 2012, 11:44:36 pm
تغییر سنگ و زمینه عکس واقعا جالب بود میشه کمی توضیح بدین. دیدم حتی زاویه سایه پرنده هم روی سنگ رعایت شده. ضمن اینکه عکس آخر آرامش بیشتری رو منتقل میکنه. واقعا جالبه. نکنه عکس آخر عکس اصلیه؟! :o
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: اصغر محمدی در ژانویه 10, 2012, 12:10:21 am

راستش  ظاهر آن سنگ خیلی توی ذوق می زد برای همین  بین عکسهای همان روز (دقیقا چند عکس قبلتر) عکسی از سنگ چشم گرفته بودم  که به واسطه نزدیکی زمان ثبت مناسب تلفیق بودند
عکس سنگ چشم :
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: Alireza Hashemi در ژانویه 10, 2012, 08:59:10 am
ممنون اصغر جان واقعا استادانه تلفیق شدن. میتونم زحمتت بدم و سوال کنم که در مواقعی که یک عکلس بخواد چنین کارهایی بکنه به چه چیزهایی باید توجه داشته باشه؟ میدونم که خیلی نباید به چنین کارهایی رو بیاریم ولی در مواقعی این چنین واقعا دوست دارم بدونم چه چیزهایی رو مد نظر قرار میدی؟
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: Arash Yekdaneh در ژانویه 10, 2012, 11:23:45 am
اصغر جان ، توضیحات جامعی دادی که من حتی تا به حال بهش فکر هم نکرده بودم. ممنون ازت ولی عکسی که پویان کراپ کرده رو خیلی میپسندم.
کراپ اول شاید بیشتر برای یه کتاب مرجع شناسائی پرنده ها به کار میاد که کل فوکوس بیننده روی خود پرنده هستش ولی در کراپ دوم یا در کراپ پویان من احساس میکنم میشه یه نفسی تازه کرد ;)
فضای اطراف نمایش داده شده و حس خوبی رو به من منتقل میکنه.
در ارتباط با سنگ زیر پای پرنده هم من سنگ اصلی رو خیلی دوست دارم. بافتش از اون بافتهائیه که من عاشقشم . طبیعتا این قسمت دیگه خیلی سلیقه ای میشه و خصوصیت هنرهمینه.
کار فتوشاپت هم فوق العادست. امیدوارم بتونیم ازت کلی ترفند یاد بگیریم.
عنوان: پاسخ : هدهد
رسال شده توسط: اصغر محمدی در ژانویه 10, 2012, 02:59:19 pm
ضمن تشکر از علیرضا و آرش عزیز
واقعیت اینه که هیچ چیزی جای زحمات اولیه و حین ثبت عکس رو نمی تونه بگیره و هر چقدر عکاس در این مراحل سنگ تموم بزاره، در مرحله ادیت متحمل زحمت زیادی نمیشه .
به نظرم ادیت زیاد بعد از ثبت، صرفا برای سرپوش گذاشتن روی نقایص حین ثبته و به شخصه نمی تونم ارتباط خوبی با این قبیل تصاویر برقرار کنم.
اما در خصوص مواردی که این کار انجام میشه حتما باید به جنس پس زمینه و مطابقت آن با پس زمینه قبلی و زمان ثبت دقت کرد تا پس از تلفیق لایه ها ، مثل وصله ناجور به نظر نیاد.  اون سایه ای که اشاره کردید، اگه رعایت نشه حالتی غیر طبیعی به عکس میده. واقعیت اینه که عکاسان دقیق، مو رو از ماست بیرون می کشند به این راحتی نیست که بشود به عنوان عکس اصلی در نظر گرفت.
در مورد بافت سنگ مورد نظر آرش عزیز، در صورتی که فاصله ام به پرنده زیاد و بالتبع وضوح  سنگ هم بیشتر بود ، حتما کراپ پیشنهادی محسن عزیز را به عنوان گزینه اصلی در نظر می گرفتم.

یک موردی هم به ذهنم رسید و اونم اینکه ، در مواقعی که نشیمنگاه پرنده قسمت قابل توجهی از عکس رو تشکیل میده مثل همین سنگ ، سلیقه بعضی از عکاسان  اینه که سعی می کنند رنگ ، نور و حتی نوع بافت سنگ رو به گونه ای ویرایش کنند که مثل فضای غالب کادر به نظر بیاد و باعث منحرف شدن چشم بیننده از سوژه اصلی نشه.
مثل تغییرات اعمال شده در سنگ عکس جغد و همین کراپ آخری که قبلا مشاهده فرمودید :

مورد آخر هم اینکه در تصاویر اینچنینی که رنگ سوژه و پس زمینه در مطابقت نسبی با هم هستند، وجود ته رنگ، طبیعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود. به نظرم این ته رنگ فضای دلپذیری به عکس میده (تقریبا مثل عکسای دم غروب از پرندگان) و در صورت حذف ، اون جلوه بصری که انتظار داریم را نخواهیم داشت البته این نظر شخصی منه و شاید با سلیقه دوستان همخوانی نداشته باشه.