تالار گفتگو پرنده نگری و پرنده شناسی

آخرین ارسالها

صفحه: [1] 2 3 ... 10
1
دوربین چشمی و تلسکوپ / دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟
« آخرين ارسال توسط Mahantara9 اكتبر 12, 2019, 02:01:15 pm »
اول هدف مهمه شما دقیقا چه هدفی داری منظره میخوای رصد کنی یا نه اجرام رو کانونی میخوای رصد کنی ؟ مثلا نگاه دقیق
به سیارات خوشه ها و غیره داشته باشی؟
قاعدتا برای تازه کارا که برنامه دارن زیبایی محیط اسمان شب رو رصد کنن دوربین دوچشمی 15x70 چه از لحاظ وزنی و چه کاربرد
گزینه مناسبیه. منتها اگر میخواید زیبایی اسمان شب رو قدری تخصصی تر بهش نگاه کنید به عبارت دیگه اجرام اسمانی در نقطه دید
شما با بزرگنمایی و وضوح خاص قرار بگیره تلسکوپ گزینه بهتریه. منتها الیه هرکدوم نقاط ضعف خودشونو داره.
شما با دوچشمی انعطاف زیادی روی محیط اسمان جهت رصد داری به هر سمت دلخواهی میتونی بچرخی نگاه کنی.بدون کوچکترین
تنظیمات خاص. نهایتا در ابعاد بزرگتر دو چشمی مثل 20x80 / 25x150 و ازین قبیل که بخاطر وزن زیادشون روی سه پایه نصب میشن
با شل کردن پیچ سمت و ارتفاع راحت هر سمتی رو نگاه میکنی.
ولی تلسکوپ باز سنگین تر حجیم تر و تخصصی تره و در مجموع وقت گیر تره. تخصصی تر که میگم هم از لحاظ استفاده و هم از لحاظ نگهداری.شما ساده ترین نوع تلسکوپ هم که داشته باشی به محض اینکه مقر تلسکوپ رو ( سه پایه ) ببینی بهت قول میدم میمونی که چیکار کنی! چیزه خاصی نداره اما نسبت به مقر دوربین دوچشمی پیچیده تره و تنظیمات بیشتری داره. یعنی حداقلش از درجاتی که
کارخانه روی مقر زده استفاده نکنی چارتا پیچ بیشتر داره برای کار کردن. حتی سرهم کردن یا اماده کردن تلسکوپ وقت گیره مخصوصا اگر هوا خیلی سرد باشه . کیفای مخصوص داره خوده مقر جدا و لوله هم جدا و معمولا حجیمن تا سره کوچه هم که بخوای بری نیازمنده یا یه نفر دیگه هستی یا ماشین. ولی دو چشمی سه پایه تو کیف رو دوشت اونم تو کیف کوچیک تو دستت سر جمع 1 دقیقه طول میکشه را بندازیش .تلسکوپ ققطعاتش بیشتره چپقی - چشمی - فیلتر - خوده پیچا به مرور زمان بعضیاشون هرز میشن - جوینده - پیچای مقر - خوده اجزای مقر - پاکسازی اینه و عدسی های داخل لوله اپتیکی - اگر سیستم گوتو باشه هرچقدم که با احتیاط کار کنی بالاخره یه روز مکانیسمش نقص پیدا میکنه .تمام اینا هزینه ای زیادی داره و انواع مختلفی هم داره. تلسکوپ نگاهش کانونی تر و قوی تره شعاع کاریش خیلی بیشتره نسبت به دوچشمی اما ساپورت خوبی هم از جانب صاحبش نیاز داره.
بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس (طبق تحقیقات جدید)
این نکات را بکار ببرید تا رزومه تان در بین سایر رزومه ها بدرخشد!
معرفی ۵ موسسه برتر آموزش زبان انگلیسی در ایران (عمومی،تافل و آیلتس)
آموزش زبان نصرت



من خودم برنامه داشتم دوچشمی 20x90 بگیرم. اگه تازه کاری دوچشمی 70 برای شروع خیلی خوبه.کاملا مناسبه حتی بدون پایه هم میتونی باهاش کار کنی. فقط یادت باشه زیاد بالارو نگاه نکنی نواحی سمت الراس رو میگم.چون اون موقع وزن دوربین هرچقدم که کم باشه خودشون نشون میده و گردن درد میگیری.ظرف نیم ساعت درد شروع میشه
هزینه ها والا دیگه دوشچمی 70 فکر کنم تو رنج 500 به بالا یا دوشچمی 100 تا یک الی دو سال پیش یک میلیونو صد تا دویست بود.
دیگه گرونه تو این مملکت انتظار ارزونی نداشته باش
2
پرنده در تاریخ، ادبیات و اساطیر ایران / چمروش
« آخرين ارسال توسط Mahantara9 اكتبر 12, 2019, 01:59:39 pm »
چمروش، نام پرنده ایست در اساطیر ایران، که گفته می‌شود که در قله البرز زندگی می‌کند.

چمروش را به صورت موجودی توصیف کرده‌اند که بدن او، همچون سگ است و دارای سر و بالهایی همانند یک پرنده می‌باشد. گفته می‌شود که این پرنده بر روی زمین، زیر درخت سوما (همان هوم) سکونت دارد که این محل همان جایی است که سیمرغ نیز شب‌ها را در آن به سر می‌برد. وقتی که سیمرغ از مکانی که شبها در آن سکنی دارد، فرود می‌آید و به پایین می‌رسد، تمامی دانه‌های رسیده بر زمین سقوط می‌کنند. این دانه‌ها توسط چمروش جمع آوری می‌شوند، و او سپس آنها را در بخش‌های دیگر زمین نیز، می‌پراکند.

یک شرح معروف از چمروش که در روایات فارسی مورد اشاره قرار گرفته‌است، شرح ذیل است: «اهورامزدا، خالق و آفرینشگر بزرگ، در سواحل دریای وروکاشا یک درخت و دو پرنده می‌آفریند که جاویدان و بدون مرگ هستند. هر سال هزار شاخهٔ جدید بهاری، از آن درخت می‌رویند و همه انواع دانه‌ها بر آن شاخه‌ها پدید می‌آیند و تمامی آنها به زودی تبدیل به دانه‌های رسیده می‌شوند. سپس پرنده‌ای به نام آمروش می‌آید و بر یکی از شاخه‌های درخت می‌نشیند و باعث لرزیدن شاخه و پراکنده شدن و بر زمین ریختن تمامی دانه‌های آن می‌شود. پرنده‌ای دیگر به نام چمروش می‌آید و تمامی دانه‌ها را با بال‌های خود از همه طرف جمع آوری می‌کند و همهٔ آنها را به دریا می‌ریزد. سپس تمامی دانه‌ها، به ابری پر از باران داخل می‌شوند و هنگامیکه آن ابر، می‌بارد دانه‌ها به زمین وارد می‌شوند و سرانجام تمامی دانه‌ها از زمین می‌رویند و ظاهر می‌شوند.»
۱۰ نکته کاربردی برای گرفتن نمره عالی در لیسنینگ آزمون تافل
از این عبارات انگلیسی در نوشتن رزومه تان حتما استفاده کنید!
بهترین روش یادگیری سریع زبان انگلیسی بصورت اصولی +دانلود رایگان منابع
چه مواردی در یک رزومه انگلیسی حتما باید وجود داشته باشند؟

چمروش در واقع نمونهٔ اولیه‌ای از تمامی پرندگان در زمین است، و گفته می‌شود که این امر به عنوان قانونی حاکم بر همهٔ پرندگان زمین و برای حمایت از تمامی آنان، صورت می‌پذیرد. بر طبق گفتهٔ اوستا [کذا، صحیحتر: بر طبق بندهش]، ایران زمین هر سه سال یکبار توسط بیگانگان (انیران)، مورد هجوم و غارت واقع می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد، فرشته برج[کذا، صحیحتر: ایزد بُرز یا بُرزایزد]، چمروش را به روی بالاترین نقطه از قله کوه می‌فرستد تا او ضمن پرواز، بیگانگان(انیران) را به سان پرنده‌ای که به دانه‌های ذرت نوک می‌زند، برمی چیند.

در اساطیر یهودی، گاهی چمروش معادل با پرنده‌ای غول آسا به نام زیز تلقی شده‌است. [۲]
3
پرنده در تاریخ، ادبیات و اساطیر ایران / ققنوس
« آخرين ارسال توسط Mahantara9 اكتبر 12, 2019, 01:59:01 pm »

ققنوس (ابهام‌زدایی) را ببینید. قُقنوس (به زبان یونان باستان: Φοῖνιξ، به فارسی: ققنوس، به عربی: العنقاء و به انگلیسی: Phoenix) یک پرندهٔ مقدّس افسانه‌ای است که می‌تواند در اساطیر ایران، اساطیر یونان، اساطیر مصر، و اساطیر چین یافت شود.[۱] دربارهٔ این موجود افسانه‌ای گفته می‌شود که وی مرغی نادر و تنهاست و جفتی و زایشی ندارد. اما هزار سال یکبار، بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خویش به وجد و اشتیاق آمد، به منقار خویش آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از وی پدید می‌آید که بلافاصله آتش می‌گیرد و می‌سوزد و از خاکستر آن ققنوسی دیگر متولد می‌شود. ققنوس در اغلب فرهنگ‌ها، نماد جاودانگی و عمر دگربار تلقی شده‌است.امّا برخی فرهنگ‌ها ویژگی‌های دیگر هم به او نسبت داده‌اند. از جمله در مورد او گفته شده: اشک ققنوس زخم را درمان می‌کند[نیازمند منبع]، ققنوس صدای دل نشینی دارد، موسیقی از آوای او پدید آمده‌است و...گرچه ققنوس در اساطیر ملل آسیایی همچون چین و ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، امّا برخی معتقدند که اسطورهٔ ققنوس از مصر باستان برخاسته، به یونان و روم رفته، و هم سو با باورهای مسیحیت شاخ و برگ بیشتری یافته‌است.[۲]علامه دهخدا در توصیف ققنوس نوشته‌است: گویند ققنوس هزارسال عمر کند و چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند چنانکه آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد و از خاکسترش بیضه ای پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته‌اند. (به نقل از برهان قاطع)محتویات  [نهفتن] ۱ در فرهنگ اروپایی۲ در مصر باستان۳ در اساطیر ایران۴ در اساطیر چین۵ ققنوس در ادبیات ۵.۱ در منطق الطیر۵.۲ در شعر نو فارسی۵.۳ کتاب‌های هری‌پاتر۶ در صنعت۷ پانویس۸ منابع۹ پیوند به بیروندر فرهنگ اروپایی [ویرایش] ققنوس از خاکستر خویش، برمی خیزددر فرهنگ انگلیسی زبان، ققنوس Phoenix پرنده‌ای است افسانه‌ای و بسیار زیبا و منحصر به فرد در نوع خود، که بنا بر افسانه‌ها ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال در صحاری غرب عمر می‌کند، خود را بر تلی از خاشاک می‌سوزاند، و از خاکستر حاصل، خود او دگر بار با طراوت جوانی سر بر می‌آورد و دور دیگری از زندگی را آغاز می‌کند و می‌گذراند. ققنوس در فرهنگ اروپایی غالبا تمثیلی از فنا ناپذیری و حیات جاودان است.طی هشت قرن قبل از میلاد مسیح، رویهم در نه مرجع از پرنده ققنوس نام برده شده که هشت مورد آن از طریق نقل قول مولفان بعدی به ما رسیده و فقط یک مورد اثر هردوت مورخ یونانی ۴۸۴ تا ۴۲۴ قبل از میلاد با شرح کامل محفوظ مانده‌است.یونانی دیگری به نام کلودیوس آلیانوس Claudius Aelianus مشهور به آلیان Aelian نیز، ۲۰۰ سال بعد از میلاد مسیح در مورد ققنوس نوشته‌است:«ققنوس بدون کمک از علم حساب یا شمردن با انگشت، حساب ۵۰۰ سال را درست نگه می‌دارد زیرا او از طبیعتی که عقل کل است همه چیز را می‌آموزد. با آن که اطلاع در مورد ققنوس لازم به نظر می‌رسد معهذا گمان نمی‌رود در میان مصریان - شاید جز انگشت شماری از کشیشان - کسی بداند که ۵۰۰ سال چه وقت به سر می‌رسد، ولی دست کم ما باید بدانیم که مصر کجاست و هلیوپولیس که مقصد ققنوس است، در کجا قرار دارد و این پرنده پدرش را درون چه نوع تابوت می‌گذارد و در کجا دفن می‌کند.»این مورخ، بر اساس متن انگلیسی، والد ققنوس را پدر می‌خواند ولی از ققنوس به صیغه خنثی (it) نام می‌برد. مولفان بعدی برای ققنوس غالبا از صیغه تأنیث استفاده کرده‌اند، اما از آن جا که این پرنده افسانه‌ای تک و منحصر به فرد بوده و زاد و ولد آن از جفتگیری ناشی نمی‌شده، بنا بر این بحث در مورد جنسیت آن چندان مهم به نظر نمی‌رسیده‌است.مورخی رومی به نام پوبلیوس اوویدیوس ناسو، مشهور به اووید، نخستین رومی است که دربارهٔ ققنوس به زبان لاتین مطلب نوشته‌است، در نوشتهٔ او آمده‌است:«چه بسیار مخلوقاتی که امروزه بر روی زمین راه می‌روند، امّا در ابتدا به شکل دیگری بوده‌اند. فقط یک موجود هست که تا ابد همان طوری که از نخست بوده، باقی خواهد ماند، یعنی طی سالیان مدید، بی آن که تغییری کرده باشد، باقی می‌ماند و سرانجام نیز، پس از نابودی، دگربار به همان شکل اولیهٔ خویش متولد می‌شود. این پرنده، پرنده‌ای است که آشوری‌ها یا به تعبیر برخی منابع احتمالا سوری‌ها یا فنیقی‌ها آن را ققنوس می‌نامند. این پرنده، دانه و علف معمولی نمی‌خورد، ولی از عصارهٔ میوه‌ها و از ادویه خوشبوی کمیاب می‌خورد. وقتی ۵۰۰ ساله شد، بر بالای نخل بلندی آشیان می‌سازد و با چنگالش از مرغوب‌ترین مواد، از پوست درخت گرفته تا دارچین و دیگر ادویه و صمغ برای خود بستری می‌سازد و بعد می‌میرد و روحش با دود و بخار معطر به دوردست سفر می‌کند، و داستان چنین ادامه می‌یابد که سپس از سینه بدن بی جان او ققنوس کوچکی سر بر می‌کشد تا آن طور که می‌گویند ۵۰۰ سال دیگر زندگی کند و در آن زمان که پس از سن و سالی شهامت لازم را پیدا کرد تخت و آشیانش را که مدفن پدرش هست بر فراز نخلی رفیع به حرکت در می‌آورد و سفر به شهر آفتاب را شروع می‌کند، همان جایی که در معبد آفتاب آشیان ققنوس خوش می‌درخشد.» [۳]از مجموع آنچه در فرهنگ اروپایی پیرامون ققنوس آمده‌است، می‌توان دو روایت کلی در مورد ققنوس ارائه داد:اول اینکه ققنوس از بدن بی جان پدرش به وجود می‌آید و جسد پدرش را به شهر هلیوپولیس می‌برد و در قربانگاه معبد آفتاب می‌سوزاند. و روایت دیگر اینکه ققنوس در تلی از چوب و خاشاک خوشبو آتش می‌افکند، بال می‌زند و شعله می‌افروزد، خود در آتش می‌سوزد و از خاکسترش ققنوسی دیگر زاده می‌شود. پس بطور خلاصه می‌توان در مورد این اسطوره در فرهنگ اروپایی گفت: «ققنوس در آتش می‌سوزد و دیگر بار از خاکستر خود زاده می‌شود». در همین ارتباط در زبان انگلیسی مثلی بدین مضمون رایج است که: «هر آتشی ممکن است ققنوسی در بر داشته باشد»در مصر باستان [ویرایش]طی نخستین قرن میلادی، روی هم ۲۱ بار توسط ده مولف از ققنوس یاد شده‌است. از مجموع این منابع چنین بر می‌آید که خاستگاه اسطوره ققنوس تمدن قدیم مصر بوده و بعدها به ترتیب در تمدن‌های یونانی، رومی و مسیحی درباره آن سخن گفته‌اند. در میان مصریان، اسطوره ققنوس در اصل اسطوره خورشید بوده که بعد از هر شب دگر بار در سحرگاه طلوع می‌کند و نام شهر هلیوپولیس در نوشته هردوت نیز باید در همین ارتباط باشد.مصریان ققنوس را پرنده مقدسی می‌دانند که بسیار نادر است. به روایت مردم شهر هلیوپولیس، ققنوس هر ۵۰۰ سال یک بار آن هم پس از مرگ ققنوس قبلی در مصر ظاهر می‌شود. از این پرنده تنها برخی تصاویر موجود است و آن طور که از شکل واندازهٔ او در این تصاویر بر می‌آید، بال و پرش بخشی قرمز و بخشی زرد طلایی است و اندازه و شکل عمومی آن مانند عقاب است. داستانی عجیب هم از کار این پرنده گفته می‌شود و آن این که این پرنده جسد پدر خود را، که با نوعی صمغ گیاهی خوشبو اندود شده، همهٔ راه از سرزمین عرب تا معبد آفتاب با خود می‌آورد و آن را در آن جا دفن می‌نماید. می‌گویند برای آوردن جسد ابتدا گلوله‌ای آن قدر بزرگ که بتواند آن را حمل نماید از جنس آن صمغ گیاهی می‌سازد، بعد توی آن را خالی می‌کند و جسد را در آن می‌گذارد و دهانه آن را با صمغ تازه مسدود می‌کند و آن گاه گلوله را که درست همان وزن اولیه خود را پیدا کرده‌است، به مصر می‌آورد و در حالی که تمامی رویه گلوله از صمغ پوشانده شده آن را همان طور که گفته شد درون معبد آفتاب می‌گذارد.در اساطیر ایران [ویرایش] تصویری از ققنوس بر سر در مدرسهٔ نادر دیوان بیگی واقع در بخارا، جمهوری ازبکستان، بخشی از مجموعهٔ لب حوضیدر اساطیر ایران، قُقنوس یا قُقنُس، معرب کلمهٔ یونانی کوکنوس (Kuknos)، و همتای کلمهٔ هند و اروپایی و چینی فونیکس است و چنین می‌نماید که شکل آن ترتیب و برآیندی از قرقاول، مرغ چینی و آمیزهٔ آن با دیگر مرغان اسطوره ایست.این مرغ در روایت‌های ایرانی نیز همچون روایت‌های هندواروپائی، مرغی نادر و تنهاست که او را جفتی نیست و در نتیجه از او زایشی نیز پدید نخواهد آمد. ققنوس هزار سال زندگی می‌کند و چون عمرش به پایان می‌رسد، توده‌ای بزرگ از هیزم فراهم می‌آورد و با نشستن بر آن توده چندان آواز می‌خواند که از آواز خود به وجد می‌آید و با بر هم زدن بال و به یاری منقار، آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش از وی بیضه ای(تخم مرغی) پدیدار می‌شود و بدینسان ققنوسی دیگر زاده می‌شود.[۴]در این روایت ققنوس همتای قو در ادبیات اروپایی است که با آوازخوانی، زیست و زندگی خود را به پایان می‌برد. اساسا در ادبیات ایران نیز همچون ادبیات هندواروپایی، سوختن در رنج خویش و از خاکستر خود برآمدن و تولدی دیگر، راه به اسطورهٔ ققنوس دارند.در اساطیر چین [ویرایش] فنگ هوانگ (ققنوس چینی)، در کاخ تابستانی بیجینگ، چیندر فرهنگ اسطوره‌ای چین، ققنوس با نام فنگ هوانگ یا پرندهٔ سرخ شناخته می‌شود که از جنس آتش است و نماد تابستان و جنوب محسوب می‌شود که خشکسالی آفرین می‌باشد.به همین دلیل ققنوس دربردارندهٔ عنصر منفی و مادینگی جهان، یعنی یین است و نماد ملکه محسوب می‌شود. در برابر ققنوس، اژدها قرار می‌گیرد که همیشه در اساطیر چین نمایندهٔ خاقان به شمار می‌آید. [۵] در اساطیر چین ققنوس در فواره‌ای از آب زلال تن می‌شوید و با گذشتن از بلندای کوه گون لون، هر شامگاه در غارهای دان Tan آرام می‌یابد. بر مبنای روایات چینی ققنوس کمتر تا سطح زمین پرواز می‌کند و هرگاه که چنین کند، همهٔ مرغان گرد او جمع می‌شوند. بر اساس روایت کویاجی دربارهٔ ققنوس، وی بر سطح زمین نمی‌نشیند، امّا هرگاه که بر سطح زمین بنشیند بر یک پای می‌رقصد.برخی احتمال داده‌اند که ققنوس چینی همتای شانگ شانگ یا مرغ باران در روایت کنفوسیوس باشد، حال آنکه شانگ شانگ یا مرغ باران، پرنده ایست که نماد یین محسوب می‌شود، امّا ققنوس به طور معمول نماد یانگ تلقی شده‌است.[۶]ققنوس در اساطیر چین، نماد شادمانی و خرسندی و نشانهٔ رضایت آسمان است. اژدها در این اساطیر روح باران و نماد خاقان است و ققنوس، نماد ملکه و جنوب و یاور کشاورزان است.در اساطیر چین پرنده سرخ یا ققنوس نماد جنوب و مورد نیایش بود. ققنوس بعدها جای خود را به قرقاول داد. این پرنده در نقش‌های برجای مانده دارای منقار خمیده، پنجهٔ بلند و تیز به شکل پرندگان شکاری بود و یاری دهندهٔ کشاورزان مزارع خشک جنوب به شمار می‌آمد.[۷]در اساطیر چین ققنوس دیگری موسوم به چی سانگ یا ققنوس کوهساران نیز وجود دارد. این ققنوس، ققنوسی است که به روزگار دودمان جو نقشهٔ رودها را به یو پیشکش کرد. [۸]ققنوس در ادبیات [ویرایش]در منطق الطیر [ویرایش]به ققنوس در شعر کهن فارسی تقریبا هیچگاه اشاره نشده‌است و می‌توان گفت که طی هزار سال شعر فارسی، تنها عطار نیشابوری است که در اشعار خود از این پرنده نام برده‌است، و جالب این که وی نیز به صراحت با این باور دیرینه که ققنوس حیات جاودان دارد، مخالفت ورزیده و برعکس ققنوس را نیز به سان دیگر موجودات فانی دانسته و بر همه گیر بودن پدیدهٔ مرگ تاکید ورزیده‌است.[۹]در منطق الطیر عطار، ققنوس طرفه مرغی دلستان است که مأوای او در هندوستان می‌باشد. او پرنده ایست که نزدیک به صد سوراخ در منقار دارد و او را جفتی نیست. بنا بر این روایت، ققنوس در بلندی‌ها می‌نشیند و با وزیدن باد بر منقار او، نوایی دلنشین پدیدار می‌شود و مرغان دیگر بدین آواز گرد او جمع می‌شوند و مدهوش و صید وی می‌شوند.[۱۰]عطار نیشابوری در اشعارش از ققنوس بعنوان پرنده‌ای یاد می‌کند که بر روی نوک او ۳۶۰ سوراخ وجود دارد و از هر سوراخ آن نوایی دلنشین خارج می‌گردد . او خاستگاه ققنوس را در هندوستان می‌داند .[نیازمند منبع]در شعر نو فارسی [ویرایش] ققنوس طراحی شده در کتابی که به معرفی اساطیر اختصاص دارد، اثری از فردریک جاستین برتوش(زاده:۱۷۴۷، درگذشت: ۱۸۲۲) ققنوس، بعنوان نماد یک جمعیت اشتراکی بنام دوسلز، در بخش ووسگز در لوران واقع در شمال شرقی فرانسهشعر زیر از شاعر بزرگ ایران، نیما یوشیج، که عنوان ققنوس دارد، بازگوکنندهٔ مناسبی از اسطورهٔ ققنوس است:قُقنوس، مرغ خوشخوان، آوازهٔ جهان،آواره مانده از وزش بادهای سرد،بر شاخ خیزران،بنشسته‌است فرد.بر گرد او به هر سر شاخی پرندگان.او ناله‌های گمشده ترکیب می‌کند،از رشته‌های پارهٔ صدها صدای دور،در ابرهای مثل خطی تیره روی کوه،دیوار یک بنای خیالیمی‌سازد.از آن زمان که زردی خورشید روی موجکمرنگ مانده‌است و به ساحل گرفته اوجبانگ شغال، و مرد دهاتیکرده ست روشن آتش پنهان خانه راقرمز به چشم، شعلهٔ خردیخط می‌کشد به زیر دو چشم درشت شبوندر نقاط دور،خلق اند در عبور ...او، آن نوای نادره، پنهان چنان که هست،از آن مکان که جای گزیده ست می‌پرددر بین چیزها که گره خورده می‌شودیا روشنی و تیرگی این شب درازمی‌گذرد.یک شعله را به پیشمی‌نگرد.جایی که نه گیاه در آنجاست، نه دمیترکیده آفتاب سمج روی سنگهاش،نه این زمین و زندگی اش چیز دلکش استحس می‌کند که آرزوی مرغها چو اوتیره ست همچو دود. اگر چند امیدشانچون خرمنی ز آتشدر چشم می‌نماید و صبح سپیدشان.حس می‌کند که زندگی او چنانمرغان دیگر ار بسر آیددر خواب و خوردرنجی بود کز آن نتوانند نام برد.آن مرغ نغزخوان،در آن مکان ز آتش تجلیل یافته،اکنون، به یک جهنم تبدیل یافته،بسته ست دمبدم نظر و می‌دهد تکانچشمان تیزبین.وز روی تپه،ناگاه، چون بجای پر و بال می‌زندبانگی برآرد از ته دل سوزناک و تلخ،که معنیش نداند هر مرغ رهگذر.آنگه ز رنج‌های درونیش مست،خود را به روی هیبت آتش می‌افکند.باد شدید می‌دمد و سوخته ست مرغ!خاکستر تنش را اندوخته ست مرغ!پس جوجه هاش از دل خاکسترش به در.در این شعر نیما، خیزران یا نی کنایه ایست از قلم، و فرد نشستن بر سر آن توصیفی است که نیمایوشیج از یکه و تنها بودن خویش در شعر نو، در سپیده دم ابداع این نوع شعر می‌کند. لطافت این شعر نیما که در بهمن ۱۳۱۶ سروده شده‌است، در این شعر آن است که وی با توجه به ناآشنا بودن شعر نو برای بسیاری از افراد خاص و عام و ضمن یادآوری تنهایی خود در این مسیر، ضمن اشاره به ققنوس به سوختن خویش در رنج درون اشاره می‌کند، تنها بدین امید که پویندگان راهش در آینده، ققنوس وار سر بر آورند و به کار او در زمینهٔ شعر نو، حیاتی جاوید بخشند. اتفاقی که امروز با گسترش فوق العادهٔ شعر نو بوضوح شاهد آن هستیم.در نمونه‌ای دیگر از اشاره به ققنوس در شعر پارسی، می‌توان به سرودهٔ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره کرد:در آنجای که آن ققنوس آتش می‌زند خود راپس از آنجا کجا ققنوس بال افشان کند در آتشی دیگرخوشا مرگی دگربا آرزوی زایشی دیگراحمد شاملو، شاعر مشهور و نوپرداز معاصر نیز، دفتر شعری با عنوان ققنوس در باران دارد که در حوالی سالهای ۴۵-۱۳۴۴ به چاپ رسیده‌است، هرچند که شعری با این عنوان در آن دفتر نیست و در چاپ‌های موجود نیز مقدمه‌ای بر دفتر که تسمیه آن را توجیه کند وجود ندارد.همچمین محمود دولت آبادی، نویسندهٔ برجستهٔ معاصر، نمایشنامه‌ای به نام ققنوس دارد.[۱۱] سید علی صالحی نیز، مجموعه شعرهای سیدعمادالدین نسیمی را تحت عنوان ققنوس در شب خاکستر به چاپ رسانیده‌است.[۱۲]کتاب‌های هری‌پاتر [ویرایش]نام پنجمین کتاب از کتاب‌های هری پاتر، هری پاتر و محفل ققنوس است. همچنین مدیر مدرسه جادوگری هاگوارتز، دامبلدور ققنوسی به نام فاوکس دارد.[نیازمند منبع]براساس کتاب‌های هری پاتر، ققنوس پرنده‌ی سرخ رنگ باشکوهی به اندازه قو است که منقار، چنگال و دم بسیار بلندش طلایی رنگ است. این پرنده در نوک قله‌های مرتفع لانه می‌سازد و در مصر، هندوستان و چین یافت می‌شود. عمر ققنوس بسیار طولانی است زیرا این پرنده از موهبت تولد دوباره برخوردار است، بدین ترتیب که در دوران پیری شعله‌ور شده و تبدیل به مشتی خاکستر می‌شود، آنگاه از خاکستر به شکل یک جوجه برمی‌خیزد و بار دیگر به زندگی خود ادامه می‌دهد. ققنوس موجودی آرام است و هیچ گاه به قتل و کشتار نپرداخته است. این پرنده از گیاهان تغذیه می‌کند. ققنوس نیز مانند پرپرک می‌تواند به اراده خود ناپدید و پدیدار شود. آواز ققنوس ماهیتی سحرآمیز دارد: به افراد پاکدل، جرات و جسارت می‌بخشد و در دل افراد ناپاک ترس و وحشت ایجاد می‌کند. اشک ققنوس خاصیت درمانی قوی دارد.در صنعت [ویرایش]ققنوس نام مصطلح برای موشکهای رده AIM-۵۴ است که بر روی هواپیماهای F-۱۴ استفاده می‌شد. برد این سری موشکها بلند بوده و از کارایی بالایی برخوردار بودند.[۱۳]پانویس [ویرایش]↑ مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی در ۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۰↑ درباره ققنوس، مقاله بهرام گرامی↑ دربارهٔ ققنوس، مقالهٔ بهرام گرامی↑ اساطیر ایران، جان راسل هینیلز، چاپ دوم، صفحه: ۴۴۶↑ اساطیر چین، آنتونی کریستی، چاپ اول، صفحه: ۶۸↑ اساطیر ایران، جان راسل هینیلز، چاپ دوم، صفحه: ۴۴۶↑ اساطیر چین، آنتونی کریستی، چاپ اول، صفحه: ۳۶↑ اساطیر چین، آنتونی کریستی، چاپ اول، صفحه: ۲۱۹↑ درباره ققنوس، مقاله بهرام گرامی↑ اساطیر ایران، جان راسل هینیلز، چاپ دوم، صفحه: ۴۴۶↑ دربارهٔ ققنوس، مقالهٔ بهرام گرامی↑ ققنوس در شب خاکستر، سیدعلی صالحی↑ AIM-54 Phoenix Missileمنابع [ویرایش]«درباره ققنوس، مقاله‌ای از بهرام گرامی». وب‌گاه ققنوس. بازبینی‌شده در تیر ۱۳۸۹. جان.راسل.هینیلز. شناخت اساطیر ایران. ترجمهٔ باجلان فرّخی. چاپ دوم. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۸۵. ISBN 964-331-264-X. آنتونی کریستی. اساطیر چین. ترجمهٔ باجلان فرخی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۷۳. ISBN. سیدعلی صالحی. ققنوس در شب خاکستر(عمادالدین نسیمی). چاپ اول. تهران: انتشارات تهران، ۱۳۶۸. ISBN.
۳۰ ترفند بسیار مهم ویژه نوشتن رزومه های موفق انگلیسی زبان
۳۳ ترفند برای مطالعه هر زبان خارجی برای افزایش دوبرابر کارایی
۳ جنبه دشوار زبان اسپانیایی که اکثر زبان آموزان با آن درگیرند!
۹ گام ساده برای تقویت لهجه زبان فرانسه +دانلود منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Phoenix (mythology)»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۰).‎سایت www.fas.orgجی.کی. رولینگ. جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها. ترجمهٔ ویدا اسلامیه. چاپ اول. تهران: کتابسرای تندیس، ۱۳۸۰. شابک ‎۲-۱۴-۵۷۵۷-۹۶۴. جی.کی. رولینگ. هری پاتر و تالار اسرار. ترجمهٔ ویدا اسلامیه. چاپ دوم. تهران: کتابسرای تندیس، ۱۳۷۹
4
 عکاسی از پرندگان، خصوصا پرندگان وحشی می تواند چالش بزرگی باشد. مقالات بسیار زیادی در اینترنت وجود دارند که همه چیز درباره ی عکاسی از پرندگان، از ” نکاتی در باره ی عکاسی از پرندگان” تا ” هنر عکاسی از پرندگان” را تحت پوشش قرار می دهند. اما متوجه شدم که همه آنها جرییات کافی را ارائه نمی دهند و اطلاعات لازم برای یک عکاس آماتور را شامل نمی شوند.

بعد از چندین و چند سال عکاسی از پرندگان، تصمیم گرفتم که این مقاله آموزشی ” چگونه از پرندگان عکاسی کنیم؟” را بنویسم و در آن به هر آنچه در مبحثِ ثبت عکسهای خوب از پرندگان وجود دارد اشاره کنم. از آنجاییکه اکثر عکاسان پرندگان این روزها با دوربین دیجیتال کار می کنند راهنمای زیر بسیار مناسب برای دوربینهای دیجیتال است. اگر هنوز با دوربین های فیلمی عکاسی می کنید کافیست از بخشهایی که مربوط به عکاسی فیلمی نمی شوند ( مانند فرمت RAW) صرفنظر کنید.

بخشهایی از این مقاله برای پرنده شناسی و رصد پرندگان کاربرد دارد بنابراین اگر پرندگان را دوست دارید و می خواهید توانایی نزدیک شدن به آنها را داشته باشید و آنها را از نزدیک ببینید فقط بخشهای 3 و 4 این مقاله را مطالعه بفرمایید.

چگونه از پرندگان عکاسی کنیم؟
 یا راهنمای قدم به قدم برای پرنده گرافی


Great Horned Owl
 
1) در ابتدا – تجهیزات شما
متاسفانه تجهیزات عکاسی، مهمترین قسمت عکاسی از پرندگان وحشی است. صحبت عکاسی از پرندگان با دوربین های کامپکت یا DSLR با لنز واید را فراموش کنید. مگر پرندگانی مانند اردکها و غازها که ترسی از مردم ندارند و شما می توانید به آنها نزدیک شده و عکاسی کنید. اگر میخواهید از پرندگان وحشی عکس بگیرید خودتان را برای خرید یک DSLR سریع، با یکی دو لنز تله فوتو آماده کنید.

خب، چه DSLR هایی مناسب عکاسی با سرعت عمل بالا هستند؟ پیشنهاد من یک دوربین سریع با حداقل سرعت شاتر 1/2000 ثانیه و توانایی عکاسی پیاپی بین 6 تا 9 فریم بر ثانیه می باشد. اگر میخواهید به بهترین نتیجه دست یابید به یک سیستم اتوفوکوس خوب که فوکوس سریعی به شما بدهد نیز نیاز دارید. همه DSLR های امروزه قابلیت سرعت شاتر 1/2000 و سریعتر را دارند. عکاسی پیاپی سریع (تعداد فریم بر ثانیه ) و اتوفوکوس خوب یعنی یک دوربین حرفه ای مانند نیکون های d300/d700/d3 و کانن های 50d/1d/1ds که کاملا برای سرعت عمل بالا در عکاسی حیات وحش مناسب هستند.

اما اگر شما هم اکنون یک DSLR سطح مبتدی دارید به این معنا نیست که نمی توانید از پرندگان عکاسی کنید. فقط به این معنی است که ممکن است از رسیدن به ثبت های خوب باز مانید. چرا که دوربین شما به اندازه کافی سریع عمل نمی کند. مهمترین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که دسترسی به فوکوس سریع (چه در دوربین چه در لنز)، خیلی مهمتر از قابلیت عکاسی پیاپی دوربین (تعداد فریم بر ثانیه) است.

عکس پرندگان

 

اولین سوالی که مطرح می شود: چه لنزهایی برای عکاسی از پرندگان مناسب هستند؟ جواب دادن به این سوال سخت است. چون به این بستگی دارد که شما می خواهید چقدر پول برای لنز هزینه کنید.

بهترین عکاسان پرندگان در دنیا به شما خواهند گفت که نمی توانند بدون لنزهای 500mm و 600mm زندگی کنند و ترجیحا با لرزشگر اپتیکال (optical stabilization) و مبدل های لنز (TeleConverters) ؛  نیکون 500mm f/4 VR اخیرا 8500 دلار بفروش می رسد در حالیکه 600mm f/4 VR تقریبا حدود 10,300 دلار است. اینها خیلی گران قیمت هستند و فقط حرفه ای هایی که کیف پر پول دارند و می توانند با فروختن عکسهایشان به مردم درآمد کسب کنند قادر به خرید این لنزها هستند. اگر شما یکی از آنها هستید بهترین ترکیب چنین خواهد بود: (Nikon D3s + 600mm f/4 VR + 1.4/1.7 TC(TeleConverter که همه روی هم چیزی حدود 15000 دلار برای شما آب میخورد و بهترین کارآیی و دید ( دور دست )  را به شما می دهند.

بعلاوه شما مجبورید یک سه پایه خوب و محکم ، و ملزومات دیگری مانند باطری و کارت حافظه و … بخرید که جمعا دو سه هزار دلار دیگر برای شما هزینه دارند. یک انتخاب کم حجم تر و قابل حمل تر مانند Nikon 300mm f/2.8 +1.4x/1.7x TC و یا Nikon 200-400mm f/4.0 + 1.4x TC نیز نتایج بسیار عالی دارند و حدود 5 تا 6 هزار دلار هزینه دارند . اما در برند کانن های حرفه ای، انتخابها تقریبا مشابه نیکون است بجز لنز بسیار عالی Canon 800mm f/5.6L IS که عملا سبک تر از 600mm f/4.0L IS است و به شما توانایی دید بیشتری می دهد. از آنطرف هم، کانن چیزی شبیه به Nikon 200-400mm f/4.0 ندارد.

عکس عقاب

 

برای بقیه افراد با بودجه ی اندک، انتخاب ها محدود به لنزهایی با فاصله کانونی کمتر است.در حال حاضر مقرون به صرفه ترین لنزهای نیکون برای عکاسی از پرندگان، 300mm f/4.0 AF-S یا 80/400mm f/4.5-5.6D VR است.

من هر دوی این لنزها را امتحان کرده ام. لنز Nikon 300mm f/4.0 با اتوفوکس سریع همراه با 1.4x TC اساسا یک 420mm f/5.6 است که عکسهای واضح و شارپ با پس زمینه محو مناسب ( بوکه ) فراهم می آورد. تنها نکته منفی این لنز 300mm نداشتن VR است. که من امیدوارم نیکون در آینده این خصوصیت را به این لنز بسیار عالی اضافه کند. همچنین من این لنز را با یک مبدل 1.7x نیز امتحان کرده ام اما نتیجه آن چندان من را تحت تاثیر قرار نداد و با اینکه اتوفوکوس مرتب کار می کرد اما در رسیدن به فوکوس دقیق با شکست مواجه می شد.

در 510mm f/7.1 شما به نور زیاد و تثبیت خوب دوربین نیاز دارید تا به عکسهای قابل قبولی برسید. فقط این را بخاطر داشته باشید هر زمانی در یک لنز به بیشتر از f/5.6 می روید ( همراه با یک مبدل) ، نیکون اتوفوکوس را تضمین نمی کند. در واقع اگر شما دفترچه لنز نیکون را بخوانید آنها بیان می کنند که اتوفوکوس بالای f/5.6 عمل نمی کند. هر چند همانطور که پیش تر گفتم کار می کند اما نه خیلی خوب.

من همچنین لنز Nikon 70-200mm f/2.8 VR II + 1.4x/1.7x TC را هم امتحان کرده ام و می توانم به شما بگویم که لنز 300mm f/4.0 این لنز را در زمینه های شارپنش، بوکه، فاصله کانونی و کیفیت کنار می زند. اگر شما دوربین کانن دارید بهترین لنزها Canon 300mm f/4.0 IS + 1.4x TC یا Canon 400mm f/5.6L (بدون IS) و یا Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS هستند. برخی از عکاسان پرنده ها، به نتایج خوبی با لنز سیگمای Bigma با مشخصه Sigma 50-500mm f/4.0-6.3 رسیده اند. اما من با این لنز تجربه ای نداشتم و نمی توان آن را با بقیه مقایسه کنم.

عکاس: علی چاوشی
عکاس: علی چاوشی
 

تا به حال من هر آنچه که در مورد فاصله کانونی بیان کردم در مورد لنزها بود. در حالی که سنسور دوربین هم روی میدان دید اثر دارد یعنی آنچه که شما در کادر و عکس نهایی می بینید. سنسورهای  کراپ دارها (که دارای سنسوری با اندازه ی کوچک تر هستند) نسبت به فول فریم دید تله تری دارند.

مباحث پیرامون این دو نوع سنسور و مقایسه آنها مبحث مفصلی است که خارج از بحث این مقاله است. تمام نیکون های DX ضریب کراپ 1.5 دارند در حالی که این ضریب در کانن 1.6 است. بنابراین عملا میدان دید ،با حاصلضرب فاصله کانونی ( +مبدل اگر وجود دارد) در این ضریب بدست می آید. به عنوان مثال یک لنز نیکون 300mm f/4.0 به همراه مبدل 1.4x (مجموعا 420mm) هنگامی که روی یک دوربین نیکون کراپ دار بسته شود میدان دیدی برابر با یک لنز 630mm است که روی نیکون فول فریم بسته شده است.

این بدان معناست وقتیکه یک نیکون کراپ دار و یک لنز 300mm و یک مبدل 1.4x دارید، اگر از پرنده ای عکس می گیرید که 10 فوت با شما فاصله دارد و شما می توانید کادر را با پرنده پر کنید، اگر بخواهید از همان فاصله با یک دوربین فول فریم( یا فیلمی 35mm ) نیز کادر را با پرنده پر کنید به یک لنز 630mm احتیاج دارید.

دسترسی به پرندگان از فاصله دور بدون جلب توجه کردن، بخش مهم عکاسی از پرندگان است. ترکیب یک لنز تله فوتو با دوربینی با سنسور DX قطعا شانس بیشتری در پرنده گرافی موفقیت آمیز برای شما به همراه دارد. از طرفی نقطه ضعف یک سنسور کراپ دار ( crop-factor ) مقدار نویز بیشتر آن در ایزوهای بالاست.

بنابراین دید بهتر (دید تله تر)  الزاما به معنای کیفیت بهتر نیست. سنسور فول فریم به لحاظ نویزی خیلی بهتر از سنسورهای کراپ دار عمل می کنند خصوصا در موقعیت های نوری چالش برانگیز. بنابراین هر دو، هم مزایایی دارند هم معایبی . سنسورهای DX  دید تله تری به شما می دهند و سنسورهای FX کیفیت بهتر. من البته دومی ( کیفیت ) را ترجیح می دهم اما می دانم بسیاری از عکاسان پرندگان دید بهتر و تله تر را به کیفیت بهتر ترجیح می دهند.

شاتر سریع و ایزوهای کم طبعا نور بییشتری را طلب می کند خصوصا برای لنزهایی که بازترین دیافراگم آن f/5.6 است. بنابراین در موقعیتهای نور کم، من پیشنهاد می کنم که روی سه پایه و با سرعت شاتر کند تر عکاسی کنید بجای اینکه بخواهید ایزو را بالا ببرید و عکسی با جزییات کمتری داشته باشید. همه ظرافت پرنده گرافی، در حفظ جزئیات و داشتن عکسی شارپ نهفته است. هیچکس عکسهای خارج از فوکوس و غیر شارپ پرندگان را نمی پسندد. معمولا ماکزیمم ایزوی روی بدنه DX دوربین من 800 است در حالیکه ماکزیمم ایزو در بدنه های FX (فول فریم) 1600 و گاهی حتی 3200 است، که عکسهایی با جزئیات کافی که برای پرنده گرافی نیاز است را به من می دهد. می توان نویز را در فرآیند پس تولید ( پُست پروداکشن) کنترل کرد اما جزئیات از دست رفته هرگز قابل برگشت نخواهند بود.

عکس عقاب 2

 

سه پایه چی؟ اگر از لنزهای سنگین 500mm و 600mm استفاده می کنید سیستم سه پایه خوب ( سه پایه + سر سه پایه ) یک الزام است چراکه روی دست نگه داشتن این لنزها کاری غیر عملی است.

بهترین سه پایه ها، تولید شرکتی به نام Gitzo است و سه پایه های ساخته شده از فیبر کربن در عین سبکی بسیار محکم و پایدار هستند. بهترین و گران ترین سر سه پایه برای کارهای سنگین و برای عکاسی از پرندگان مدل Gimbal از Wimberley و Kirk Enterprises و سر سه پایه های Arca-swiss هستند. این تجهیزات برای حمل و نقل لنزهای سنگین بسیار خوب هستند و برای عکاسی از پرندگان انعطاف پذیری خوبی دارند.اگر شما دنبال چیزی مقرون به صرفه تر هستید بعضی از سه پایه های ارزان تر Gitzo یا Bogen و بال هد های RRS و Kirk را جستجو کنید.

من quick-release systems های Arca-swiss را ترجیح می دهم چراکه استفاده از آنها بسیار آسان است و استحکام و پایداری خوبی دارند. پیشنهاد نمی کنم برای عکاسی از پرندگان لنزهای سبک تر را روی سه پایه ببندید مگر اینکه در یک نقطه خاص ایستاده باشید و قصد عکاسی از یک ناحیه مشخص را داشته باشید و یا اینکه نور کافی برای عکاسی با دوربین در دست نداشته باشید.

 
2) تنظیمات دوربین:
استفاده از سرعت سریع شاتر خصوصا برای پرندگان در حال پرواز و پرندگان کوچک که حرکات سریع دارند بسیار مهم و حیاتی است چرا که شما تاری حرکت را در ادیت نمی توانید برطرف کنید. در برخی از موقعیتها، عکاسان با سرعت شاتر کندتری عکاسی می کنند تا بالهای پرنده اندکی حالت محو و تار داشته باشد تا حس حرکت را القاء کنند.

اما در حالتهای دیگر، شما تمایل دارید پرنده را کاملا فریز و ثابت نگه دارد تا رفتار پرنده را کاملا فریز داشته باشید. برای رسیدن به این منظور، من معمولا سرعت شاتر حداقل روی 1/1600 تا 1/800 قرار میدهم. اکثر دوربینهای SLR این مودها را دارند: “Manual”, “Shutter Priority”, “Aperture Priority” , Program”. مودی که من اکثرا در عکاسی هایم از پرنده ها استفاده می کنم “Aperture Priority” یعنی حالت تقدم اپرچر (تقدیم دیافراگم) است.

نیکون دارها باید بخاطر خصوصیت Auto-ISO (ایزوی اتوماتیک) دوربین شان خوشحال باشند که بطور اتوماتیک بر اساس شرایط نوری ایزو را تنظیم میکند. در این خصوصیت شما می توانید مینیمم سرعت شاتر را که می تواند یک عدد بالایی ( که مناسب عکاسی از پرندگان است) است و همچنین، ماکزیمم ایزو را تنظیم کنید تا جزئیات به خوبی حفظ شوند.

این خصوصیت خیلی مفید است و من بارها استفاده کرده ام. بنابراین گزینه Auto-ISO را روشن کنید و ماکزیمم ایزو را برای سری DX روی 800 و برای سری FX روی 1600 بگذارید و مینیمم سرعت شاتر را روی 1/800 بگذارید. آخرین مدلهای دوربینهای DSLR کانن قابلیت Auto-ISO را دارند اما همانند نیکون هوشمندانه عمل نمی کنند. در عکاسی با مود تقدم اپرچر که من معمولا از این مود استفاده می کنم،  گزینه ی Auto-ISO را در حداقل سرعت شاتر 1/800 تنظیم کرده و  کاملا باز عکاسی می کنم یعنی با حداکثر اندازه اپرچر(دیافراگم).

یک نکته خوب درباره ی عکاسی با تقدم اپرچر این است که اگر نور خیلی زیاد باشد سرعت شاتر روی یک عدد بیشتر تنظیم می شود اما اگر شرایط نوری بد شود خصوصیت Auto-ISO ی دوربین ایزو را زیاد می کند و سعی می کند که سرعت شاتر را تا آنجا که ممکن است روی آن چیزی که از قبل تنظیم کرده اید نگهدارد. اگر ایزو به بالاترین مقدارش رسیده باشد اما هنوز نوری کافی نباشد خب واضح است که سرعت شاتر را کاهش می دهد تا میزان نوردهی را ثابت نگه دارد.

دلیل دیگر استفاده از مود تقدم اپرچر، توانایی سریع در تغییر اپرچر لنز برای ثبت ناحیه بزرگتر (به لحاظ عمق میدان) و کنترل بوکه است. برای مثال: من نزدیک یک پرنده ایستاده ام و با f/4 و کاملا باز عکاسی می کنم در این حالت عمق میدان خیلی باریکی دارم و اگر روی چشمان پرنده فوکوس کنم ممکن است نتوانم قسمت پشت و دم پرنده را با شارپنس کامل ثبت کنم. با افزایش اندازه اپرچر به یک مقدار بالاتر، می توانم عمق میدان بیشتر داشته باشم و پرنده را با جزییات کامل ثبت کنم.

من شخصا مود تقدم شاتر را برای عکاسی از پرندگان مناسب نمی دانم چراکه دوست ندارم دوربین اندازه اپرچر را برای من تنظیم کند. به خاطر اینکه وقتی من با سرعت شاتر بالا عکاسی می کنم به احتمال خیلی زیاد همیشه اپرچر در حالت کاملا باز قرار می گیرد، بنابراین در این مود من نقطه ای را که عکاسی می کنم به درستی نخواهم دید.

در بدترین حالت اگر شرایط نوری به سرعت تغییر کند ( مثلا پرنده از یک ناحیه باز به یک ناحیه سایه دار در شاخه یک درخت برود) از آنجاییکه دوربین روی مود تقدم شاتر تنظیم شده است و بنابراین همیشه روی سرعت شاتری که از قبل تنظیم شده عکس خواهد گرفت، عکس ممکن است کم نور ثبت شود حتی وقت خصوصیت Auto-ISO روشن باشد.

در هنگام دوربین روی دست وضعیت چگونه است؟

اگر سرعت شاتر خیلی بالایی داشته باشید عکاسی با دوربین روی دست نباید مشکلی ایجاد کند. هر چند گاهی شرایط نوری بسیار بد است و شما نمی توانید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید. زمانی که سرعت شاتر از یک آستانه ی خاصی پایین تر بیاید تار شدن عکسهای شما شروع می شود.

چگونه از این مشکل دوری کنیم؟

یک فرمول کلی وجود دارد که می گوید سرعت شاتر را حداقل به اندازه فاصله کانونی قرار دهید. بنابراین اگر شما با یک لنز 300mm عکاسی می کنید سرعت شاتر حداقل باید 1/300 ثانیه در یک بدنه فول فریم ( 35mm ) باشد اگر همین لنز روی یک بدنه با سنسور کراپ دار بسته شود سرعت شاتر در ضریب کراپ هم ضرب می شود یعنی حداقل باید 1/450 ثانیه باشد.

Pacific-slope-Flycatcher-433x650

 

تنظیمات دوربین نیکون من برای عکس گرفتن از پرندگان: مود دوربین: تقدم اپرچر و تنظیم اپرچر روی بازترین حالت. مترینگ(نورسنجی): Spot Metering اتوفوکس: در حالت High Speed Continuous قرار می گیرید ( set to “C” in front of the camera and to “Ch” on the camera dial) AF Area Mode روی middle selection تنظیم می شود.

منوی تنظیمات عکاسی دوربین: Image Quality: RAW, 12-bit on Nikon D300 and 14-bit on Nikon D700 NEF (RAW) recording: Type: Lossless compressed, NEF (RAW) bit depth: 12-bit on D300, 14-bit on D700/D3 White Balance: Auto Active D-Lighting: Off Vignette Control: Normal High ISO NR: Normal ISO Sensitivity: 200, ISO sensitivity auto control: On, Maximum sensitivity: 800 (DX) or 1600 (FX), Minimum shutter speed: 1/800

منوی تنظیمات شخصی دوربین: AF-C priority selection: Release + focus AF-S priority selection: Focus Dynamic AF area: 51 points Focus tracking with lock-on: Short AF activation: Shutter/AF-ON AF point selection: 51 points ISO sensitivity step value: 1/3 EV steps for exposure cntrl.: 1/3 Exp comp/fine tune: 1/3 Beep: Off Viewfinder grid display: On Multi selector center button: Shooting mode: Reset (Select center focus point), Playback mode: Zoom on/off, Medium magnification Multi selector: Off Assign preview button: Preview button press: Spot metering, Preview + command dials: Off No memory card?: Lock

قسمتهایی را که به رنگ قرمز نوشتم آیتمهای مهمی برای من هستند. من همیشه بصورت RAW عکاسی می کنم چراکه نسبت به JPEG تقریبا امکان احیای رنگها و جزییات کافی وجود دارد.

ضمنا وقتی بصورت RAW عکاسی می کنید مجبور نیستید نگران بالانس رنگها و فضای رنگی و بسیاری چیزهای دیگر باشید. برخی مردم ممکن است بگویند عکاسی بصورت RAW پیچیده است و فضای زیادی از هارد ( یا ذخیره ساز های دیگر) هدر می رود. اما امروزه برای فضا،با وجود هاردهای ترابایتی دیگر مشکلی نخواهیم داشت تنها مشکل عکاسی بصورت RAW این است که بافر دوربین به سرعت پر می شود و این سبب می شود که سرعت عکاسی پیاپی کاهش یابد و به یکی دو فریم بر ثانیه برسد (و شاید هم کمتر).
بهترین روش یادگیری زبان عربی در ۳ گام مؤثر و سریع
۱۰ قانون طلایی گرامر در آزمون تافل که حتماً باید بدانید!
موثرترین روش یادگیری زبان ژاپنی در کمترین زمان ممکن (ولی اصولی)
چطور از دانشگاههای خارجی فاند/کمک هزینه دریافت کنیم؟ نکات مهم

من پیشنهاد می کنم از کارتهای حافظه SD و CF با سرعت بالا استفاده کنید تا حافظه باعث کندی کار نشود. در هر صورت برخی از دوربین های حرفه ای مانند نیکون D3 قابلیت آپگرید شدن و افزایش بافر را دارند. بعد از آپگرید تقریبا مشکل پر شدن بافر حتی اگر بصورت RAW عکاسی کنید را نخواهید داشت.



5
عکس پرندگان / 10 گونه از زیباترین پرنده های جهان (+عکس)
« آخرين ارسال توسط Mahantara9 اكتبر 12, 2019, 01:53:04 pm »
کارناوال - به صورت کلی ۱۰،۰۰۰ گونه از پرندگان درسطح جهان وجود دارد و قطعا ۱۰ گونه ای که ما در این مطلب معرفی خواهیم کرد شامل همه پرندگان زیبا نخواهد شد؛ اما موضوع جالب این است که اغلب زیباترین گونه های پرندگان نر هستند

۱) طوطی لوری | Lorievye parrots:::::::::: در رنگ آمیزی بال های این گونه زیبا، تمام رنگ های رنگین کمان دیده می شود. زیستگاه آن اندونزی، استرلیا، و گینه نو می باشد.


۲) دلیجه آمریکایی | American Kestrel:::::::::: این پرنده یکی از زیباترین و کوچک ترین پرنده های شکاری دنیا است و زیستگاه آن کانادا و جزایر فالکلند است.



۳) طوطی دریای اطلس | Atlantic Puffin:::::::::: قسمت های شمالی دریای اطلس متعلق به طوطی دریای اطلس است. این پرنده از نرم تنان دریایی تغذیه می کند و متاسفانه بسیاری از گونه های آن ها توسط انسان ها نابود شده است.



۴) درنای تاجدار | Crowned Crane:::::::::: درنای تاجدار هم یکی دیگر از زیباترین گونه های پرندگان به شمار می آید و زیستگاه آن قسمت های غربی و شرقی آفریقا است. این پرنده در هنگام جفت گیری حرکاتی زیبا و رقصی منحصر به فرد دارد که باعث متمایز شدن آن با گونه های دیگر می شود.



۵) کاردینال تاج قرمز | Red Cardinal:::::::::: این گونه جذاب در جنوب شرقی کانادا و شرق آمریکا و مکزیک یافت می شود. گونه نر دارای رنگ قرمز روشن و لکه هایی سیاه در صورت می باشد و گونه ماده از این پرنده دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز در بال ها و سینه است.



۶) مرغ ماهیخوار | Kingfisher :::::::::: مرغ ماهیخوار گونه ای دیگر در لیست زیباترین پرندگان است. این پرنده به سختی دیده می شود زیرا علاقه مند به تنهایی است؛ حتی اگر هم بتوانید آن را ببینید سریعا پرواز کرده و از شما دور می شوند. بر روی بال های آن نقطه هایی سفید رنگ وجود دارد که در تابش نور خورشید انعکاسی زیبا از آنها را می توان دید.



۷) طوطی قرمز | Red Macaw:::::::::: این گونه زیبا از دیر باز توسط سرخپوستان شکار می گردیده و از گوشت آن به عنوان وعده های غذایی مصرف می شده است. از بال های رنگی آن هم کاربرد تزیینی داشته است.



۸) اردک ماندارین | Mandarin :::::::::: این اردک بر روی صخره ها و شاخه های درختان دیده می شود و از آن جایی که بسیار زیبا است گونه ای محافظت شده است که در پارک های ملی از آن مراقبت می شود.

معرفی بهترین مدارس متوسطه دوره اول پسرانه تهران (نظر اولیا و کارشناسان)
چطور در زبان فرانسه سر صحبت را باز کنیم + جملات عالی برای شروع
۱۴ استراتژی مؤثر برای کسب بهترین نمره آزمون تافل
مؤثرترین تکنیک ها برای گرفتن بهترین نمره رایتینگ (نوشتاری)


۹) تاناجر بهشتی | Paradise tanager:::::::::: زیستگاه این پرنده زیبا در شرق بولیوی، کلمبیا، گویان و برزیل گزارش شده است. این پرنده زیبا ترکیب رنگی بسیار چشم نوازی دارد و می تواند در دسته زیباترین پرنده های جهای گیرد.


۱۰) طاووس | Peacock :::::::::: طاووس تنها گونه ای است که توسط انسان ها اهلی شده است. این پرنده افسانه ای در داستان های بومی هندو ها از جمله کریشنا و رادها دیده می شود و جزء پرنده هایی است که هم مورد احترام شرقی ها و هم غربی هاست. ویژگی منحصر به فرد این پرنده پرهای زیبای آن است که مانند چتری رنگین کمانی باز می شود، این چتر اغلب اوقات با دم آن اشتباه گرفته می شود.

6
کتاب « پرندگان » یکی از شش جلد از این مجموعه دانستنی‌های جانوران ایران و جهان است که اطلاعات مفیدی از پرندگان به ما می‌دهد.
ما آرزوی پرواز داریم. با حسرت به پرواز پرندگان می‌نگریم و از مشاهده آن‌ها و شنیدن آوازشان لذت می‌بریم. پرندگان از زیباترین مخلوقات‌اند؛ آن‌ها هنگام مهاجرت مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و رفتارهای اجتماعی جالبی نیز دارند. ما بعضی از آن‌ها را می‌خوریم. بعضی دیگر را در قفس نگه می‌داریم و از بعضی محافظت می‌کنیم. انسان در دنیای بدون پرنده نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد. پس پرندگان را دوست بداریم و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنیم.

 

درباره نویسنده کتاب « پرندگان »:
محمد کرام‌الدینی (متولد ۳ خردادماه ۱۳۳۴ – پژوهشگر، مترجم، مؤلف و معلم ایرانی)؛ نویسنده و مترجم مقالات و کتاب‌های علمی-آموزشی، از جمله کتاب‌های درسی رسمی علوم تجربی و زیست‌شناسی دوره‌های مختلف تحصیلی کشور است. او دارنده عنوان مؤلف و مترجم برگزیده سه دوره کتاب سال (۱۳۸۵، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰)، سه دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد (سومین ۱۳۸۱ ، نهمین ۱۳۹۰ و دهمین ۱۳۹۲)، بیست و یکمین جشنواره کتاب‌های دانشگاهی (۱۳۹۱) و نیز هفتمین جشنواره کتاب‌های برتر کودکان و نوجوانان (۱۳۹۲) است. محمد کرام‌الدینی هم‌چنین مؤسس المپیاد زیست‌شناسی ایران (سازمان استعدادهای درخشان وابسته به وزارت آموزش و پرورش)، عضو هیئت داوران المپیاد جهانی زیست‌شناسی در کشورهای مختلف (سوئد، ترکیه، بلژیک، لتونی، بلاروس، استرالیا، چین، آرژانتین، کانادا، هندوستان، کره جنوبی، سویس، اندونزی، دانمارک و ویتنام) و نیز سردبیر کنونی فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی (سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش) است. به علاوه، او عنوان‌ها و نشان‌های متعدد دیگری نیز دریافت داشته است، از جمله معلم نمونه کشور (۱۳۷۰)، کارشناس نمونه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۸۱)، سردبیر موفق مجلات علمی آموزشی (۱۳۸۹)، مؤلف پیش‌کسوت شایسته کتاب‌های درسی (۱۳۹۰) و کارشناس شایسته بنیاد ملی نخبگان (۱۳۹۰).

  بهترين دبستان هاي دخترانه تهران
بهترين كافه هاي تهران
بهترين دبستان هاي پسرانه تهران
بهترين رستوران هاي تهران


درباره تصویرگر کتاب « پرندگان »:
اکبر افشار، تصویرگر مجموعه «دانستنی‌های جانوران ایران و جهان» متولد سال ۱۳۵۴ است و در رشته هنرهای تجسمی از صدا و سیما فارغ‌التحصیل شده است.

او تصویرگری کتاب کودک را از نشر «همکلاسی» با تصویرسازی برای داستان‌های قرآنی و شاهنامه فردوسی آغاز کرد. تصویرگری کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و کتاب‌های آموزشی و تصویرسازی «فرهنگ نامه حیات وحش ایران»، «فرهنگ نامه طلایی کلید دانش» و «فرهنگ نامه دایناسورها» از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که این تصویرگر در کارنامه‌ کاری‌اش دارد.
7
عکس پرندگان (دوربین های غیرحرفه ای) / پاسخ : Pied Wheatear
« آخرين ارسال توسط cctvhikvision اكتبر 08, 2019, 11:57:42 pm »
ممنون مطلب خوبی بود با تشکر
8
هنگامی که بر اصول عکاسی از پرندگان مسلط شدید، شروع به تفکر خارج از چارچوب کنید. تصاویر شما تنها مهارت های عکاسی شما را نشان نمی دهند؛ آنها سطح خلاقیت و عمق تخیل شما را نیز نشان می دهند.
https://honarfardi.com/public-skills/coffee/french-coffee-with-french-express/
9
اگرچه اکثر شرایط برای گرفتن تصاویر مات ایده آل هستند، اما من از عکاسی در شرایط ابری لذت می برم که در آن شما می توانید به آسانی به سرعت شاترهای کم دست یابید. در نتیجه، من نیز می توانم ایزو را کم یا دیافراگم را زیاد کنم (یا ترکیبی از هر دو) تا به سرعت شاتر مورد نظر دست پیدا کنم. به یاد داشته باشید که تکنیک ثبت یک ماتی خوب در تصویر شما شبیه به عکاسی از تصاویر شارپ است.
...
https://honarfardi.com/public-skills/coffee/making-turkish-coffee-on-stove/
10
با صبر و تمرین، می توانید سوژه را متوقف کرده و تصاویر شارپ و تمیزی به دست آورید. اما چرا حرکت را متوقف کنیم؟ دوستان پرنده ما دائما در حال حرکت هستند… چرا تجربه بصری خود را به مخاطبانتان نشان نداده و اجازه نمی دهید که آنها حرکت پرنده را به صورت یک ماتی در تصویر شما احساس کنند؟ این گام بعدی در عکاسی شماست… آزمایش با سرعت شاترهای مختلف و نشان دادن خلاقیت در تصاویرتان.

https://honarfardi.com/public-skills/coffee/espresso-benefits-and-side-effects/
صفحه: [1] 2 3 ... 10