21
22
تجهیزات عکاسی، دوربین، لنز و ... / پاسخ : سه پایه کربن دوربین عکاسی مونوپاد دار زومی Zomei Z818C Carbon Fiber
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 05:58:04 pm »23
پرنده در تاریخ، ادبیات و اساطیر ایران / پاسخ : مرغ آمین
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 05:52:13 pm »24
تکنیک ها و روشهای عکاسی از پرندگان / پاسخ : تجهیزات عکاسی، مهمترین قسمت عکاسی
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 05:46:06 pm »25
تکنیک ها و روشهای عکاسی از پرندگان / تجهیزات عکاسی، مهمترین قسمت عکاسی
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:45:49 pm »تجهیزات شما
متاسفانه تجهیزات عکاسی، مهمترین قسمت عکاسی از پرندگان وحشی است. صحبت عکاسی از پرندگان با دوربین های کامپکت یا DSLR با لنز واید را فراموش کنید. مگر پرندگانی مانند اردکها و غازها که ترسی از مردم ندارند و شما می توانید به آنها نزدیک شده و عکاسی کنید. اگر میخواهید از پرندگان وحشی عکس بگیرید خودتان را برای خرید یک DSLR سریع، با یکی دو لنز تله فوتو آماده کنید.
خب، چه DSLR هایی مناسب عکاسی با سرعت عمل بالا هستند؟ پیشنهاد من یک دوربین سریع با حداقل سرعت شاتر 1/2000 ثانیه و توانایی عکاسی پیاپی بین 6 تا 9 فریم بر ثانیه می باشد. اگر میخواهید به بهترین نتیجه دست یابید به یک سیستم اتوفوکوس خوب که فوکوس سریعی به شما بدهد نیز نیاز دارید. همه DSLR های امروزه قابلیت سرعت شاتر 1/2000 و سریعتر را دارند. عکاسی پیاپی سریع (تعداد فریم بر ثانیه ) و اتوفوکوس خوب یعنی یک دوربین حرفه ای مانند نیکون های d300/d700/d3 و کانن های 50d/1d/1ds که کاملا برای سرعت عمل بالا در عکاسی حیات وحش مناسب هستند.
اما اگر شما هم اکنون یک DSLR سطح مبتدی دارید به این معنا نیست که نمی توانید از پرندگان عکاسی کنید. فقط به این معنی است که ممکن است از رسیدن به ثبت های خوب باز مانید. چرا که دوربین شما به اندازه کافی سریع عمل نمی کند. مهمترین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که دسترسی به فوکوس سریع (چه در دوربین چه در لنز)، خیلی مهمتر از قابلیت عکاسی پیاپی دوربین (تعداد فریم بر ثانیه) است.
متاسفانه تجهیزات عکاسی، مهمترین قسمت عکاسی از پرندگان وحشی است. صحبت عکاسی از پرندگان با دوربین های کامپکت یا DSLR با لنز واید را فراموش کنید. مگر پرندگانی مانند اردکها و غازها که ترسی از مردم ندارند و شما می توانید به آنها نزدیک شده و عکاسی کنید. اگر میخواهید از پرندگان وحشی عکس بگیرید خودتان را برای خرید یک DSLR سریع، با یکی دو لنز تله فوتو آماده کنید.
خب، چه DSLR هایی مناسب عکاسی با سرعت عمل بالا هستند؟ پیشنهاد من یک دوربین سریع با حداقل سرعت شاتر 1/2000 ثانیه و توانایی عکاسی پیاپی بین 6 تا 9 فریم بر ثانیه می باشد. اگر میخواهید به بهترین نتیجه دست یابید به یک سیستم اتوفوکوس خوب که فوکوس سریعی به شما بدهد نیز نیاز دارید. همه DSLR های امروزه قابلیت سرعت شاتر 1/2000 و سریعتر را دارند. عکاسی پیاپی سریع (تعداد فریم بر ثانیه ) و اتوفوکوس خوب یعنی یک دوربین حرفه ای مانند نیکون های d300/d700/d3 و کانن های 50d/1d/1ds که کاملا برای سرعت عمل بالا در عکاسی حیات وحش مناسب هستند.
اما اگر شما هم اکنون یک DSLR سطح مبتدی دارید به این معنا نیست که نمی توانید از پرندگان عکاسی کنید. فقط به این معنی است که ممکن است از رسیدن به ثبت های خوب باز مانید. چرا که دوربین شما به اندازه کافی سریع عمل نمی کند. مهمترین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که دسترسی به فوکوس سریع (چه در دوربین چه در لنز)، خیلی مهمتر از قابلیت عکاسی پیاپی دوربین (تعداد فریم بر ثانیه) است.
26
پرنده در تاریخ، ادبیات و اساطیر ایران / مرغ آمین
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:42:55 pm »مُرغ آمین در فولکلور و فرهنگ مردم ایران، نام فرشتهای ست که مدام در پرواز است و دائماً «آمین» میگوید. معروف است که اگر کسی نیازی داشته باشد و آن را بیان بکند و همان دم مرغ آمین نیز از فراز سر او بگذرد، نیاز و دعاهای او برآورده میشود.[۱]درباره مرغ آمین در فرهنگ معین آمدهاست که:«فرشتهای است که در آسمان پرواز میکند و مدام آمین میگوید و اگر دعایی به آمین او اصابت کند مستجاب میشود.» [۲]البته آمین نام ستارهای نیز هست که به هنگام طلوع آن، دعا مستجاب میشود.[۳]محتویات [نهفتن] ۱ در ادبیات فارسی۲ جستارهای وابسته۳ پانویسها۴ منابعدر ادبیات فارسی [ویرایش]در ادبیات فارسی نیز، مرغ آمین با ویژگیهای پیشگفته مورد توجه قرار گرفتهاست. از جمله معروفترین نمونههای ادبی که در آن به مرغ آمین اشاره شدهاست، شعر مشهور شاعر ایرانی، نیمایوشیج میباشد که به همین نام معروف است.[۴] هرچند که «مرغ آمین» در روایت نیما هیأت مرغی به خود گرفته و از عالم فرشتگان به دنیای مرغان و سپس به جهان نمادهای نیما وارد شدهاست.[۵] به فرازی از شعر نیما توجه فرمائید :مرغ آمین درد آلودی است کآواره بمانده،رفته تا آنسوی ِاین بیداد خانهباز گشته رغبتش دگر ز رنجوری نه سوی آب و دانهنوبت روز گشایش رادر پی چاره بمانده.....مرغ میگوید:به سامان باز خواهد آمد خلق بیسامان.....جستارهای وابسته [ویرایش]انتشارات مرغ آمینپانویسها [ویرایش]↑ شناخت اساطیر ایران، جان راسل هینز، ترجمه: باجلان فرخی، چاپ دوم، انتشارات اساطیر، صفحه:۴۵۳↑ فرهنگ معین↑ شناخت اساطیر ایران، جان راسل هینز، ترجمه: باجلان فرخی، چاپ دوم، انتشارات اساطیر، صفحه:۴۵۳↑ شناخت اساطیر ایران، جان راسل هینز، ترجمه: باجلان فرخی، چاپ دوم، انتشارات اساطیر، صفحه:۴۵۴↑ ققنوس و مرغ آمین، سعید سلطانی طارمی، سایت دینگ دانگمنابع [ویرایش]شناخت اساطیر ایران، جان راسل هینز، ترجمه: باجلان فرخی، چاپ دوم، انتشارات اساطیر:۱۳۸۵، ISBN:964-331-24-Xققنوس و مرغ آمین، مقاله سعید سلطانی طارمی در وبسایت تخصصی شعر نیمایی
27
تجهیزات عکاسی، دوربین، لنز و ... / سه پایه کربن دوربین عکاسی مونوپاد دار زومی Zomei Z818C Carbon Fiber
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:42:06 pm »سه پایه Z818C از برند زومی (Zomei) سه پایه ساخته شده از کربن است.این سه پایه مشابه همتای خود مدل Z818 از جنس آلومینیوم است.
سه پایه های عکاسی عموما با متریالی از جمله کربن و یا آلومینویم و دیگر فلز های سنگین طراحی و عرضه می گردند.سه پایه های کربن نسبت به مدل های مشابه آلومینیومی،وزن کمتری دارند و عموما به این جهت از قیمت بالاتری برخوردارند.این سه پایه ها مناسب عکاسان سفر و کسانی است که مدت زمان زیادی از سه پایه و دوربین خود استفاده می کنند .
از جمله قابلیت های این سه پایه می توان تک پایه شدن آن اشاره کرد.کاربر می تواند با جدا کردن یکی از پایه ها و اضافه کردن ستون مرکزی به آن از این سه پایه به عنوان تک پایه استفاده کند.در این حالت حداکثر ارتفاع تک پایه برابر با 174 سانتی متر است.به علاوه با برعکس کردن ستون مرکزی،امکان عکاسی ماکرو با این مدل نیز هست.پایه های این سه پایه با آزاد کردن ضامن های آن نسبت به مرکز زاویه گرفته و می تواند به حالت عنکبوتی بر روی زمین قرار گید تا از پایین ترین زاویه نیز امکان عکاسی فراهم گردد.
بال هد فلزی این سه پایه حرکت 360 درجه ی پنینگ و حرکت عمودی تیلت را ممکن می سازد.
پایه های Zomei Z818C در 4 بخش باز می شود.قفل پایه ها به صورت پیچی باز و بسته می شود تا به عکاس حین عکاسی سرعت عمل ببخشد.حداکثر ارتفاع سه پایه با بالا بودن ستون مرکزی آن 166 سانتی متر است.کمپانی زومی برای حداقل حالت ارتفاع سه پایه، میله ی کوتاهی را طراحی کرده است که همراه سه پایه ارائه می گردد.در این حالت می توانید ستون مرکزی سه پایه را جدا کرده و این میله را در محل ستون مرکزی قرار دهید و هد سه پایه را بر روی آن نصب کنید.به این صورت سه پایه Z818C در حداقل خود و در حالت عنکبوتی ارتفاعی برابر با 21 سانتی متر دارد.
لاستیک و میخ طراحی شده انتهای هر پایه به استحکام سه پایه بر روی سطوحی همچون موزاییک و سرامیک و شن و ماسه کمک می کند.
قلاب موجود در زیر ستون مرکزی برای سنگین وزن کردن سه پایه در برابر وزش باد و شرایط نامساعد هوا کمک می کند تا از زمین خوردن سه پایه و دوربین شما جلوگیری گردد.
تراز دایره ای روی هد در بالانس کردن سه پایه حین عکاسی نقش به سزایی دارد.
همراه این سه پایه یک عدد کیف مخصوص نیز ارائه می گردد.
سه پایه های عکاسی عموما با متریالی از جمله کربن و یا آلومینویم و دیگر فلز های سنگین طراحی و عرضه می گردند.سه پایه های کربن نسبت به مدل های مشابه آلومینیومی،وزن کمتری دارند و عموما به این جهت از قیمت بالاتری برخوردارند.این سه پایه ها مناسب عکاسان سفر و کسانی است که مدت زمان زیادی از سه پایه و دوربین خود استفاده می کنند .
از جمله قابلیت های این سه پایه می توان تک پایه شدن آن اشاره کرد.کاربر می تواند با جدا کردن یکی از پایه ها و اضافه کردن ستون مرکزی به آن از این سه پایه به عنوان تک پایه استفاده کند.در این حالت حداکثر ارتفاع تک پایه برابر با 174 سانتی متر است.به علاوه با برعکس کردن ستون مرکزی،امکان عکاسی ماکرو با این مدل نیز هست.پایه های این سه پایه با آزاد کردن ضامن های آن نسبت به مرکز زاویه گرفته و می تواند به حالت عنکبوتی بر روی زمین قرار گید تا از پایین ترین زاویه نیز امکان عکاسی فراهم گردد.
بال هد فلزی این سه پایه حرکت 360 درجه ی پنینگ و حرکت عمودی تیلت را ممکن می سازد.
پایه های Zomei Z818C در 4 بخش باز می شود.قفل پایه ها به صورت پیچی باز و بسته می شود تا به عکاس حین عکاسی سرعت عمل ببخشد.حداکثر ارتفاع سه پایه با بالا بودن ستون مرکزی آن 166 سانتی متر است.کمپانی زومی برای حداقل حالت ارتفاع سه پایه، میله ی کوتاهی را طراحی کرده است که همراه سه پایه ارائه می گردد.در این حالت می توانید ستون مرکزی سه پایه را جدا کرده و این میله را در محل ستون مرکزی قرار دهید و هد سه پایه را بر روی آن نصب کنید.به این صورت سه پایه Z818C در حداقل خود و در حالت عنکبوتی ارتفاعی برابر با 21 سانتی متر دارد.
لاستیک و میخ طراحی شده انتهای هر پایه به استحکام سه پایه بر روی سطوحی همچون موزاییک و سرامیک و شن و ماسه کمک می کند.
قلاب موجود در زیر ستون مرکزی برای سنگین وزن کردن سه پایه در برابر وزش باد و شرایط نامساعد هوا کمک می کند تا از زمین خوردن سه پایه و دوربین شما جلوگیری گردد.
تراز دایره ای روی هد در بالانس کردن سه پایه حین عکاسی نقش به سزایی دارد.
همراه این سه پایه یک عدد کیف مخصوص نیز ارائه می گردد.
28
دوربین چشمی و تلسکوپ / NATURE DX 8X42 دوربین دوچشمی طبیعت
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:38:32 pm »این دوربین برای استفاده در فضای باز طراحی شده است. منشور از جنس BaK-4 و به منظور افزایش کنتراست و قدرت تفکیک ساخته شده است. اندود سطوح اپتیکی چندلایه کامل است تا با عبور نور بیشتر تصاویر روشنتری ارائه دهد. نزدیکترین فاصله فکوس ۲ متر است. فنجان چشمی قابل جمع شدن است. چشمی با داشتن ۱۴ میلیمتر فاصله آسودگی چشم برای افرادی که عینک به چشم دارند هم مناسب است.
29
شناسایی گونهها / نحوه دسته بندی گونه های پرندگان
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:37:38 pm »نادرترین گونه های حیوانی ایران
این اصطلاحات طبقه بندی شده در این فهرست (تعیین و توالی دسته ها، خانواده هاو گونه ها) و نامگذاری آن ها (نام رایج و نام علمی) از لیست کنوانسیون کلمنت پرندگان جهان (the conventions of The Clements Checklist of Birds of the World) ،نسخه ویرایش شده ششم برداشته شده است. برچسب های زیر برای مشخص کردن چندین دسته استفاده شده است. گونه های بومی که معمولاً دیده می شوند در هیچ یک از این دسته ها قرار نمی گیرند.
گروه (A) یا تصادفی: گونه ای است که به ندرت یا به طور تصادفی در ایران مشاهده می شود.
گروه (E) یا اندمیک: گونه ای که تنها در ایران دیده شده و یافت می شود.
گروه (I) یا معرفی شده: گونه ای است که به عنوان یک گونه، مستقیم یا غیرمستقیم از اقدامات انسانی در ایران معرفی شده است
گروه (EX) یا نابود شده: گونه ای است که دیگر در ایران مشاهده نمی شود اما ممکن است این گونه در مناطق دیگر دنیا و کشورهای دیگر وجود داشته باشد.
گروه (X) یا منقرض شده: گونه یا گونه هایی است که دیگر در دنیا وجود ندارند.
30
شناسایی گونهها / چگونه پرندگان را بشناسیم؟
« آخرين ارسال توسط azin مه 02, 2020, 01:36:40 pm »روشهای شناسائی پرندگان بسیار ساده و محدود میباشند. شرط اول داشتن حوصله و پشتكار است. از هیچكس انتظار نمیرود كه در وهلة اول هر پرندهای را میبیند بشناسد به خصوص اگر مبتدی باشد. شناسایی پرندگان در صورتی میسر است كه بتوان مشخصات ظاهری آنها را دقیقاً مشاهده كرد. زیرا پرندگان معمولاً در جنبو جوش هستند و به اطراف خود توجه كامل دارند. شرط دوم رعایت سكوت و آرامش است. اگر با سر و صدای زیاد و در حالی كه با دوستان خود صحبت میكنیم وارد منطقهای شویم بدون شك پرندگان زیادی را نخواهیم دید. ولی چنانچه در جائی كمین كرده ساكت بمانیم موفق به دیدن پرندگان بیشتری خواهیم شد. در صورت امكان بهتر است در آغاز كار از افراد وارد كمك بگیریم تا راه و رسم مشاهدة صحیح پرندگان را به ما بیاموزند.
پرندگان را در همه جا و در تمام فصول سال میتوان مشاهده و مطالعه كرد. این كار نیازی به وسایل و تجهیزات زیاد ندارد. در بیشتر موارد یك دوربین دوچشمی، یك مداد و یك دفترچه یادداشت كافی است.
چه نشانههایی را باید جستجو کنیم؟
تشخیص یك پرنده مستلزم این است كه شخص بداند به كدامیك از مشخصات ظاهری پرنده كه به آنها «نشانههای تشخیص» میگویند بیشتر توجه كند. اغلب به روش حذفی و یا از طریق مقایسة پرنده با گونههای مشابه میتوان آن را دقیقاً تشخیص داد. ولی مشخصات ظاهری پرنده تنها یكی از عوامل تشخیص آن است. آوا، آوازه، حالت، رفتار، زیستگاه و منطقه پراكندگی نیز در شناسائی پرندگان حائز اهمیت میباشند.
اندازه پرنده چیست؟
نخست باید هر پرندة ناآشنا را از نظر اندازه با یك پرندة آشنا مثل گنجشك، ساز، كبوتر و امثال آن مقایسه كرد. باید توجه داشت كه تحت شرایط خاص، مانند هوای مه آلود پرندگان بزرگتر به نظر میآیند. همچنین فاصلة زیاد تشخیص اندازه را دشوار میسازد.
شکل آن چگونه است؟
آیا مثل سینه سرخ خپله است یا مانند دم جنبانك بدنی باریك و كشیده دارد؟
شكل بالهایش چگونه است؟ مثل پرستو نوك بالهایش تیز است؟ یا مانند بالهای سسك كوتاه و گرد؟
شكل منقار آن چگونه است؟ مثل منقار سسك كوچك و ظریف است؟ یا مانند منقار گنجشك كوتاه و مخروطی؟ مثل منقار پرستوی دریائی خنجر شكل است؟ یا نظیر منقار دلیجه قلاب مانند؟
آیا دمش مثل دم چلچله دو شاخه است یا مانند دم سار كوتاه و در انتها مربع شكل؟ آیا مثل دم سهره سینه سرخ شكافدار است؟ یا مانند دم كوكو در انتها گرد میباشد؟ و یا اینكه مثل دم غراب انتهای آن مثلث شكل است؟
در مواردی كه پرنده خیلی دور است یا در مقابل نور آفتاب قرار دارد و جزئیات شكل ظاهری آن دیده نمیشود، طرح كلی بدن به تشخیص پرنده كمك می¬كند.
رفتارشان چگونه است؟
آیا مثل دم جنبانك دائماً دم خود را تكان میدهد؟
یا مانند دم سرخ دمش را میلرزاند؟ مثل الیكایی دمش را رو به بالا سیخ میكند؟
یا مانند مگسگیر راست مینشیند و دمش رو به پائین قرار میگیرد؟
آیا از درخت بالا میرود؟ اگر چنین است، مثل دار خزك در مسیری مارپیچی و به سمت بالا حركت میكند؟
یا مانند داركوب با جهشهای كوتاه و با تكیه به دم سفت خود بالا میرود؟
و یا اینكه مثل كمركلی جنگلی بدون تكیه به دم، هم به سمت بالا و هم به طرف پائین روی تنة درخت حركت میكند؟
اگر روی زمین تغذیه میكند، آیا مثل كلاغ راه میرود؟ یا مثل گنجشك جست میزند؟ مثل دمجنبانك به طور متناوب میدود؟ یا مانند صعوهگوئی پاها را روی زمین میكشد؟
اگر در آب شما میكند آیا مثل چنگر نوك سرخ قسمت اعظم بدنش بیرون از آن قرار میگیرد؟ یا مانند غواصها فقط قسمتی از پشتش از آب خارج میماند؟ آیا مثل چنگر در آب غوطه میزند؟ یا مانند اردك كله سبز سر و بدن خود را در آب فرو میبرد و انتهای بدنش از آب بیرون میماند؟
هنگام برخاستن از سطح از سطح آب، آیا مانند چنگر نوك سرخ گوئی در سطح آب میدود؟ یا اینكه مانند خوتكا با یك جهش و به طور عمودی از سطح آب بر میخیزد؟
آیا مانند پرستوی دریائی یا ماهی خوراك ابتدا درجا بال میزند و بعد با سر به درون آب شیرجه میرود؟ یا مثل عقاب ماهی گیر برای صید ماهی با پا به آب میزند؟ و یا اینكه مانند زیر آبروك در زیر آب راه میرود؟
آیا معمولاً در آب راه میرود؟ اگر چنین است، مثل حواصیل مدتی دراز در قسمتهای كمعمق آب بیحركت میایستد یا مثل آبچلیك در حاشیه آبها به سرعت میدود؟ و یا اینكه مانند تلیة سفید امواج پس رونده را دنبال میكند؟
چگونه پرواز میکند؟
آیا مانند داركوب پرواز موجی دارد؟ یا مثل سار مستقیم و سریع پرواز میكند؟ مثل حواصیل آهسته بال میزند؟ یا مانند اردك تند و سریع؟
مثل توكای پشت بلوطی به طور متناوب بال میزند یا مانند سارگپه با بالهای باز اوج میگیرد؟
نشانههای تشخیص آنها چگونه است؟
تعدادی از پرندگان به آسانی از رنگشان شناخته میشوند. مثلاً رنگهای زرد و سیاه پرو بال پری شاهرخ نر به هیچوجه اشتباهناپذیر نیست. ولی برای تشخیص بیشتر انواع پرندگان باید به نشانههای تشخیص ویژه آنها در طبیعت توجه كرد:
بسیاری از پرندگان سطح شكمی خالدار یا رگه رگه دارند. آیا خالها یا رگهها در سراسر سطح شكمی پرنده دیده میشود. مثل توكای باغی
یا فقط در قسمت بالای سینه وجود دارد ـ مانند چكاوك آسمانی
آیا دم آن نقش و طرح مشخصی دارد؟ مثل دم سهره نوك بزرگ در انتها سفید است؟یا مانند دم سهره جنگلی پرهای كناری سفید دارد؟ و یا اینكه مثل دم چك بوتهای در طرفین قاعدهی دم آن لكههای بزرگ سفید دیده میشود؟
بعضی از پرندگان دمگاه سفیدشان در پرواز به خوبی نمایان است؛ مانند بسیاری از پرندگان آبچر و چكچكها. چون این نشانه تشخیص در تعداد زیادی از گونهها به چشم میخورد؟ برای تشخیص آنها باید به نشانههای تشخیص دیگر نیز توجه شود.
خط بالی در تشخیص پرندگان خانوادههائی از قبیل سسكها اهمیت بسیار دارد. بعضی خط بالی واضح دارند و در بعضی خط بالی چندان مشخص نیست. برخی یك خط بالی و عدهای دو خط بالی دارند.
نوار چشمی نیز در تشخیص بسیاری از پرندگان گنجشكان اهمیت مشابهی دارد. باید دقت كرد كه این نوار در بالای چشم، در حد چشم و یا در زیر چشم قرار دارد و اینكه پرنده دارای دو یا سه نوار چشمی است. بعضی از سسكها رنگ چشم، حلقه چشمی و یا نوار شاربی مشخص دارند. البته تشخیص این جزئیات در صورتی میسر است كه مشاهدهی پرنده از نزدیك ممكن باشد.
طرح و نقش بال به خصوص در اردكها و پرندگان آبچر باید مورد توجه قرار گیرد. بالها ممكن است به طور یكدست تیرهرنگ یا سفید و یا نیمی سفید و نیمی تیره رنگ باشد. اغلب لكههای بزرگ و مشخص سفید یا رنگی روی بالها دیده میشود. محل دقیق این نشانهها در زیر یا روی بال در تشخیص پرنده اهمیت زیادی دارد.
آواها و آوازها
پرندهشناسان غالباً برای شناخت پرندگان از گوشهای خود به اندازه چشمانشان استفاده میكنند. تجسم صدای پرندگان به وسیلهی كلمات كار دشواری است زیرا پرندگان به ندرت صدائی مشابه صدای انسان از خود در میآورند. ضمناً تفسیر كتبی افراد مختلف از آوای پرندگان یكسان نیست. مثلاً یكی آوائی را «تی ـ یو» میشنود و دیگر همان را «چی ـ یو» یا «سی ـ یو» میپندارد. باید توجه داشت كه پرندگان نیز مانند آدمیان اغلب در «گفتار» لهجههای گوناگون دارند. بهترین راه شناخت صدای پرندگان این است كه شخص با كسی كه پرندگان را میشناسد همراه شود و در این راه تجربه كسب كند.
در کجا یافت میشود؟
در مواردی كه تشخیص پرنده از نظر شكل ظاهری برای مبتدیان دشوار باشد اغلب توجه به زیستگاه خاص هر پرنده، شناخت آن را آسان میسازد. اردك دم دراز تقریباً همیشه در آبهای شور دیده میشود، اما فیلوش كه آنهم اردكی است با دم دراز غالباً در آبهای شیرین به سر میبرد. سسك جنگلی در لابلای برگهای بالائی درختان راش و بلوط منزل دارد و در بین بوتههای كوتاه و انبوه كه زیستگاه سسك راهراه است دیده نمیشود.
منطقه پراكندگی پرندگان از نظر جغافیایی، زیستگاه، رویشهای گیاهی و دیگر شرایط محیطی مرزهای مشخصی دارد و به ندرت در خارج از این منطقه یافت میشوند مگر در هنگام مهاجرت كه در جاهای غیرقابل پیشبینی دیده میشوند.
منطقه پراكندگی پرندگان از نظر جغرافیائی، زیستگاه، رویشهای گیاهی و دیگر شرایط محیطی مرزهای مشخصی دارد و به ندرت در خارج از این منطقه یافت میشوند مگر در هنگام مهاجرت كه در جاهای غیرقابل پیشبینی دیده میشوند. در صورت تردید در تشخیص یك پرنده همواره باید به نقشههای پراكندگی و مطالبی كه تحت عنوان زیستگاه آن وجود دارد مراجعه شود.
در چه فصلی یافت میشود؟
بسیار جالب توجه است كه شخص بداند در هر فصلی كدامیك از انواع مختلف پرندگان مهاجر ممكن است در منطقه زندگی او دیده شود. بیشتر علاقمندان تاریخ ورود و عزیمت پرندگان مهاجر را یادداشت میكنند. بدین ترتیب پس از دو سه سال میتوان تاریخ رسیدن گونههای مختلف پرندگان مهاجر را به یك منطقه و یا عزیمت آنها را از آن محل تقریباً به طور دقیق پیشبینی كرد.