تالار گفتگو پرنده نگری و پرنده شناسی

قوانین کلی عکاسی از پرندگان

غزال ادیب هاشمی

قوانین کلی عکاسی از پرندگان
« : مارس 23, 2012, 05:17:44 pm »
با سلام و تبریک سال نو
کمتر از 2ماه می شه که شروع به یادگیری عکاسی کردم. خیلی هم پشتکار ندارم  8) سوالی که برام پیش اومده اینه که در عکاسی از پرندگان با دوربین Canon EOS آیا نکات خاصی باید رعایت بشه؟ مخصوصاً در این مورد که آیا باید حالت عکاسی دوربین روی حالت Manual باشه؟
ببخشید اگر سوالم خیلی مبتدیانست :">

كاربراني كه از پست شما تشكر كرده اند:


اصغر محمدی

پاسخ : قوانین کلی عکاسی از پرندگان
« پاسخ #1 : مارس 23, 2012, 08:39:44 pm »
با سلام ، سال نو همه عزیزان مبارک
 معمولا زمانی از  مد دستی استفاده می شود که :  عکاس قصد ثبت عکسی بر اساس سلیقه و هدف خاص خود دارد و می خواهد اختیار همه تنظیمات دوربین را در دست داشته باشد. مثلا زمانی که نورسنج دوربین در شرایط پیچیده نوری اشتباه می کند و عکسها خیلی روشن و یا خیلی تار می شوند و ...

شرایط پیچیده نوری عموما زمانی اتفاق می افتد که میزان روشنایی سوژه با محیط اطراف تفاوت فاحشی داشته باشد مثلا زمانی که بخواهیم از اگرتی در محیطی کم نور یا با پس زمینه ای تیره عکس بگیریم و یا حالاتی بر عکس آن مثل ضد نور . معمول این است که نوع نورسنجی را در دوربین تغییر می دهند و در مد نورسنجی ناحیه ای (پارشیال) و یا نقطه ای (اسپات) عکاسی می کنند که در آنها دوربین به ترتیب نور تقریبی 10 و 3 درصد از مرکز تصویر را به عنوان معیار نورسنجی قرار می دهد. حین استفاده از این مدهای نورسنجی تا حدودی مشکلات نوری عکسها برطرف می شود و نیازی به استفاده از مد دستی نیست. بعضا علاوه برا استفاده از نورسنجی مطلوب تر با تغییر در مقادیر جبران نوردهی این مساله را تا حدود زیادی بهوبد می یابد.
حال چنانچه با تنظیمات فوق عکاس به چیزی که مد نظرش باشد نرسد! ناگریز از عکاسی در مد دستی است که موارد فوق قسمتی از تنظیماتی است که عکاس باید لحاظ کند به علاوه تنظیم دستی دیافراگم و سرعت شاتر و حساسیت ایزو و ...

آنچه در عکاسی از پرندگان مهم است حالت سکون و یا حرکت پرنده است که در شرایط نوری مختلف ، تنظیمات خاصی را می طلبد و هر عکاسی با توجه به تجهیزاتی که دارد قلقهای خاص خودش را دارد.
خود من بسته به شرایط نوری و هدف خاص مربوط به شرایط محیطی و خروجی مد نظر ، از مدهای تقدم شاتر (TV) و تقدم دیافراگم (AV) بیشتر استفاده می کنم تا مد دستی (M)
کلا استفاده از مد دستی همیشه لازم نیست

كاربراني كه از پست شما تشكر كرده اند:


غزال ادیب هاشمی

پاسخ : قوانین کلی عکاسی از پرندگان
« پاسخ #2 : مارس 23, 2012, 09:36:24 pm »
خیلی ممنونم از لطفتون. کاملاً قضیه برام حل شد  :D

كاربراني كه از پست شما تشكر كرده اند:


naseh nazokkar

پاسخ : قوانین کلی عکاسی از پرندگان
« پاسخ #3 : آوریل 04, 2016, 12:06:30 pm »
علاوه بر مطلبی که آقای محمدی فرمودند ، نکته ی مهم دیگر استفاده از نوع فوکوس هست.
معمولا مطلوبترین فوکوس برای پرندگان ، فوکوس روی سر و بخصوص چشمها هست.( دقیقا مثل پرتره انسانها)
بنابراین فوکوس ختما باید روی حالت تک نقطه ای باشه تا دوربین به سایقه خودش فوکوس نکنه.
ضمنا در جاهایی که شاخ و برگ درختان زیادی هست ، بهتره فوکوس دستی انجام بشه.
نکاتی هم در مورد پرندگان در حال پرواز هست مثلا اینکه میشه لنز زوم رو تا وایدترین حالت باز کرد و بعد از فوکوس روی پرنده همچنانکه دستتون روی دکمه شاتر یا قفل فوکوس هست لنز رو تا تله ترین حالت زوم کنید و بعد عکس رو بگیرید چون همچنان سوژه فوکوس باقی میمونه.
دوش مرغی به صبح مینالید
                                      عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
گفتم این شرط آدمیت نیست
                                         مرغ تسبیح گوی و من خاموش

كاربراني كه از پست شما تشكر كرده اند:


AmirA

پاسخ : قوانین کلی عکاسی از پرندگان
« پاسخ #4 : آوریل 07, 2020, 11:43:26 pm »
همیشه هدفتان عکاسی از یک چشم با یک پرنده متصل به آن باشد. هنگامی که چشم به درستی ثبت شود، بقیه اجزای پرنده نیز معمولا درست از کار درمی آیند. این آموزش ۵ نکته برای ثبت چشم یک پرنده، و در نتیجه یک عکس پرنده زیبا و جذاب را مطرح می کند.
یکی از چشم ها باید قابل مشاهده و در شارپ ترین فوکوس تصویر باشد
در یک کار خلاقانه مانند عکاسی، عجیب به نظر می رسد که قوانینی وجود داشته باشد. آیا هدف نشان دادن چیزی منحصر به فرد نیست؟ خب، تعداد عکس های پرنده جالبی که من دیده ام و در آن یکی از چشم های پرنده نشان داده نشده یا در فوکوس شارپ نبوده، انگشت شمار هستند. و من هم قطعا هیچ وقت چنین عکسی نگرفته ام.
یکی از دردناک ترین کارهایی که من مجبور شده ام انجام دهم، حذف عکسی از یک گونه نادر یا یک عکس عالی از یک پرنده در حال پرواز بوده، به این دلیل که چشم پرنده در عمق میدان درستی قرار نداشته است.
خوب: نقطه فوکوس بر روی چشم است
بد: نقطه فوکوس بر روی نوک است
آموزش تصویری زبان برنامه نویسی php فارسی
هنگام عکاسی از یک پرنده در حالت نشسته، معمولا بهتر است که از بازترین دیافراگم لنز خود با فوکوس تک نقطه ای قرار گرفته بر روی چشم استفاده کنید. این کار شارپ ترین چشم را با حداکثر ماتی یا بوکه پس زمینه به شما می دهد. هنگامی که سوژه سریع حرکت می کند یا در حال پرواز است، اغلب لازم است که از یک عمق میدان بازتر، مثل f/8 یا غیره استفاده کنید. این دیافراگم، همراه با فوکوس خودکار پیوسته، یک سرعت شاتر سریع تر (در محدوده ۱/۱۰۰۰ تا ۱/۲۰۰۰)، و چندین نقطه کانونی، شانس بیشتری به شما می دهد که چشم شارپ شود.

جهت نوک یا منقار باید در حدود ۹۰ درجه (به چپ یا راست) نسبت به دوربین باشد.
به عبارت دیگر، پرنده باید به سمت دوربین نگاه کند یا در نیمرخ کامل باشد. برای عکاسان پرنده مبتدی، از جمله خودم، معمولا این مورد به اندازه نگه داشتن چشم در فوکوس شارپ قابل درک نیست. اما در شرایط عکاسی از اشخاص به آن فکر کنید. ما به طور معمول از پشت سر اشخاص یا افرادی که به جایی دور از دوربین نگاه می کنند، عکس نمی گیریم.

بد: سر بیشتر از نیمرخ چرخیده است

برای به دست آوردن موقعیت مناسب سر و ژست کلی، تقریبا همیشه لازم است که در حالت عکاسی پشت سر هم عکس بگیرید (که تحت عنوان عکاسی متوالی نیز شناخته شده است). پرنده ها اغلب سر خود را در تمام جهات حرکت می دهند، معمولا آنقدر سریع که ما نمی توانیم تنها با یک کلیک به ژست درست واکنش نشان دهیم. هنگامی که سوژه خود را پیدا کردید، بر روی سر آن فوکوس کرده و با پیش بینی حرکات آن شروع به عکاسی پشت سر هم کنید. بسیاری از گونه ها (به خصوص جانوران حشره خوار مانند مرغ مگس خوار) به سمت صدای جالب شاتر سریع نگاه می کنند.

وقتی نوردهی های متعدد را امتحان می کنید، به سرعت آنهایی که در آن منقار رو به سمت دوربین نیست را حذف کنید. در محدوده یک ژست نیمرخ، شکل بیضی کمی عمودی چشم، هنگامی که سر تنها کمی بیش از ۹۰ درجه دور از دوربین است، مشهود می باشد. ممکن است نامحسوس باشد، اما همان کمی دور شدن (چرخش) از دوربین می تواند به شدت جذابیت تصویر را کاهش دهد. اینستاگرام هر روز بیش از ۵/۳ میلیارد لایک دریافت می‌کند. ولی چه چیزی باعث محبوبیت پست اینستاگرام می‌شود؟
۱۳ عکس که در تاریخ اینستاگرام بیشترین لایک را دریافت کرده اند!

ارتفاع دوربین از زمین باید با ارتفاع چشم یکی باشد
عدم عکاسی در سطح چشم شایع ترین عاملی است که بین عکس های پرنده آماتور و عکس های پرنده جذاب تفاوت ایجاد می کند. پرنده ها، با بال های مزاحم خود، اغلب بالای سر ما هستند. یا گاهی اوقات، به خصوص در مورد پرندگان آبزی، پایین تر از ما قرار دارند.
کمی چرخاندن دوربین رو به بالا یا پایین آسان است، بنابراین بسیاری از افراد همین کار را می کنند. آنها با این کار یک نمای آشنا را ثبت می کنند – همانطور که ما هر روز پرنده ها را می بینیم.
هدف یک عکاس برجسته کردن سوژه اش در یک نور غیر معمول است – تا به بینندگانش راهی جدید برای دیدن جهان نشان دهد. یک راه عالی برای انجام این کار این است که با عکاسی در سطح چشم، بیننده را در پرسپکتیو پرنده قرار دهد.